Refleksi Diri

EKPRESIKU...

Thursday, January 12, 2012

Demi Seorang Anak, akanku gagahkan jua....

Helo..helo..

Dah lama tak cerita aktiviti-aktiviti seharian bersama keluarga tercinta kann..Minta maaf banyak-banyak sangat sebab lately ni too busy dengan persiapan pembukaan blogshop saya and my partner, Mahanis (u can call her Manis..mmg manis orangnya..hehehe)

Okay, permulaan tahun baru ni dimulakan dengan sesuatu yang sangatlah jauh dari diri saya sebenarnya..Kalau tang nak buat ni, tak tau la kemain liat lagi nak mulanya. Biaselah kan, benda baik ni payah nau nak melekat dijiwa, kalau benda tak elok cepat je engko Kemn..hehehe..

Sebagai seorang ibu yang akan melihat anaknya membesar di depan mata, banyak perkara yang terlintas difikiran saya untuk diamalkan demi melihat anak yang kita lahirkan itu akan menjadi seorang yang berguna satu hari nanti.

Mungkin ramai ibu-ibu diluar sana bersependapat dengan saya bahawasanya, untuk menyuruh anak melakukan sesuatu, eloklah sekiranya kita yang mulai dahulu. Kecekapan anak lebih tinggi melihat atau meniru gelagat ibu atau ayahnya berbanding jika kita menyuruhnya melakukan sesuatu dengan menggunakan sesuatu medium.

Sebagai contoh terdekat, dari sudut pemakanan. Kalau kita mak ayah ni tak suka makan sayur, anak akan ikut untuk menolak makanan seperti itu. Tak payah bagi contoh orang lain, saya sendiri sedang melaluinya..Disebabkan obsesi saya pada keropok, naahhhhhhhhh sekarang budah kecik tu memang addict sangat dengan keropok macam ummi dia..grrrrrrr..kalau bagi makanan lain, siap boleh intai pulak tu bekas kopok kat dapur..Lepas ni nak kena tukar bekas la rasanya, sebab dia dah boleh cam dah mana satu bekas simpan kopok tu..hihihi..

Okay, berbalik kepada cerita..Apa yang saya cuba sampaikan disini adalah bekalan ilmu duniawi dan ukhrawi. Bagaimana nak tanamkan rasa cinta kedua-dua ilmu ini dalam diri anak kita? Sama seperti konsep yang saya maksudkan tadi. Kita amal dulu, anak ikut kendian..

Amalan membaca. Fuhhhhh!!! Ha, benda alah ni yang buat aku alahan sebenarnya...hehehe..maklumlah, saya ni bukan jiwa ilmiah..terus terang kat sini saya bagitau..kalau nak suruh baca novel Melayu pun amik masa berbulan-bulan hingga la bertahun untuk khatamkan satu buku tu, ini pulak nak baca Englishhhh...huahuahuaaaa..

Tetapi, seperti tajuk entri di atas..demi seorang anak, akanku gagahkan jua..Lain pulak dengan daddy Hadif. Si daddy nya memang tabiat dari kecik memang suka membaca (saya syak dia ni dalama kelas macam mamat skema duk pegang buku 24 jam..hehe..).Dia ni pulak spesies yang pantang jumpa surat khabar..Kalau paper hari semalam dia tak khatam lagik, boleh pulak ye dia sambung baca hari ni. Memang dahsyat kalau tengok dia membaca, dengan iklan tender, iklan warehouse bagai tu semua dia tibai baca..Sebab tu general knowledge dia power. Sebut jela pasal apa, mesti dia tau..Sampai ex-wife Jimmy Shanley amik dadah pun dia tau ye..

Sekarang ni dia macam slow sikit, tapi dulu masa mula-mula kawin..Ya Tuhan, kemaruk sangat tengok laki aku membaca..Balik keja, baca paper..tengah makan, baca paper..sebelum tido, baca paper..bangun tido pun baca paper..habis aku, nak buat ape??tercegat je ?? Kadang-kadang tu kat mana port dia baca paper tu, kat situ lah dia tido sampai la ke pagi..Pernah dia tido bersama newspaper kesayangan tu kat tepi rak kasut..Gasak tak payah kejut, buat hangin je..bukan dia sedar pun..Kazen dia pernah cerita, punye kemaruk membaca surat khabar...sampai surat khabar yang alas makanan tu pun dia baca tau!


So, untuk mewujudkan keseimbangan dan keharmonian dalam mendidik anakku itu, tahun ini aku tekad untuk menambahkan azam baru iaitu MEMBACA..Memang dari dulu lagi suka membaca sebenarnya, tapi baca majalah..hehe..Anjung Seri, Apartmen, Impiana, Mingguan Wanita, bla..bla..bla...Makanya, aku menyahut cabaran sang suami untuk mula membaca buku omputeh..Untuk tidak mengambil risiko, (ya risiko disini bermaksud hangat-hangat tahik hayam..hehehe), saya mulakan bacaaan dengan hasil penulisan Sophie Kinsella iaitu Confessions of a Shopaholic..tertinggal keretapi aku kan? haha

Setakat minggu ini, nampak macam ada improvement dengan helaian halaman yang bergerak..Walaupun agak sibuk minggu ni, tapi saya akan membaca sebelum tidur..Tapi faham-faham je la kalau sebelum tidur tu macam mana..Kengkadang tengah membaca tu, boleh aku terfikir..macam mana lah orang lain boleh kusyuk kemain sanggup tak tidur sampai pagi, in fact ada yang seminggu tak tidur dek kerana penangan membaca novel ni..Aku?? 5 minit je berjaya..pastu...ZZzzzzZZZzzzzzZZZ..

Takpe, niat membetulkan cara..repeat lagi sekali tajuk entri tu..Insyallah..pasti boleh!



Setakat ni citer dia best..lepas selak satu lai, nak selak lagi, dan lagi..
p/s: Buku yang kena buat Review yang wajib kena buat tu pun aku tak khatam habis..illustrasi menarik pulak tu..camne la nasib buku-buku ni nanti,...Korang pernah baca Our Iceberg is Melting?? Best tau, tapi nak buat macam mana kalau dah alahannnnn.... =P

2 yang mengekspresikan diri:

Anah said...

Anah pun dah kurang membaca skrg..ada je buku yang nk dibaca,tp slalu je berebut ngan anak..huhu

hazwani said...

chaiyok kemn!
takpe2, jnji enjin dh start!
vrrooommm! pasni leh standby reading room la...pastu decor2, n update! chantek umah kemn decor...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...