Refleksi Diri

EKPRESIKU...

Tuesday, June 19, 2012

Tips Make up ke Pejabat

Assalam,

Memandangkan ramai yang bertanya tentang ENTRI SEMALAM, hari ni nak share tips dengan korang mengenai cara mekap ke pejabat.  Apa yang korang perlu ada untuk make up ke pejabat? Simple tak nampak tebal berinci-inci dek kerana foundation. Ini cara saya mekap tau, maybe ada orang lain ada cara yang lain. Sharing is caring kan! Jom cekidaut!!

Ini barang yang anda perlukan

Selain apply BB pakai brush, uols boleh je dap pakai tangan
1
After apply toner dan moisturizer, make sure kedua-duanya meresap kering ye. Then sapukan BB CREAM. I pakai BB Cream Bio Essence. Memang jatuh chenta dengan BB Cream ni sebab sangatlah ohsem! Suka sangat sebab i ni spesies yang cepat berpeluh. BB Cream ni boleh buat magik tau, seyes eventhough badan ko dah sweaty habis, muka n mekap ko tetap maintain je..Sebab tu memang suke sangat pakai! Lagipun cepat meresap dalam kulit, and boleh ikut warna kulit tau! Magik lagi disitu...hehe


Compact Powder - Elianto
2
Apply COMPACT/LOOSE POWDER. Kalau nak pakai dua-dua, sila apply loose powder dulu k. Instead of using span, uols boleh juga apply dengan berus khas untuk compact/loose powder untuk elakkan nampak korang pakai bedak berkilo-kilo..hehe


Eyeshadow - Elizabeth Ardern (hadiah kawen) & Inglot
3
Then, apply EYESHADOW. I suka pakai earth color, so kalau buat soket tu memang nampak light2 jer. Takdala dramatik sangat nak ke ofis je pun kan.


Eyeliner - Elianto
4
Then apply EYELINER. I suka pakai penuh untuk mata atas and separuh je untuk bawah. Kat atas tu berus untuk eyeliner dan juga boleh guna untuk lukis eyebrow. Pastikan berus yang korang guna tu betul, bentuk dia tak sama panjang (menyenget). Berus ni tujuan untuk blend kan eyeliner kita tu supaya tak nampak sangat garisan yang kita buat. Sangat sesuai untuk apply selepas buat garisan bawah mata.

Eyebrow liner - Elianto
5
Pastu EYEBROW LINER. Yang ni taknak pakai pun takpe, but please make sure korang pakai brush kalau dah pakai untuk kelihatan lebih natural. Tips: jangan lukis kening anda nipis dari depan ke belakang sebab bila kening terlalu halus, kita akan nampak lebih berumur. Lukis kening mula dari tengah dan bawa ke hujung kening, then brush kan sampai ke depan, make sure sama dengan hujung mata.

Mascara - Elianto
6
Then, baru apply MASCARA. Kepit dulu guna pengepit then baru apply mascara. Saya sangat jarang pakai mascara sebab rasa macam susah nak cuci untuk solat.

Blusher - Elianto (compact) & Inglot (cream)
7
Lepas tu pakai BLUSHER.. Pakai warna merah bata/peach/bronze untuk nampak lebih natural. Okay bagi yang muka bulat, korang apply blusher starting from anak rambut dekat tepi telinga dengan cara melintang ke tulang pipi, so akan nampak efek muka korang runcing skit, Kalau muke korang kurus sangat, nak nampak efek berisi sikit, korang pakai blusher starting from atas skit dari anak rambut dekat telinga tu then bawak ke bawah pipi. So akan nampak muka yang kurus tu berisi skit,. ;)

Ada 2 jenis blusher yg korang boleh pakai, satu jenis compact and satu lagi cream. If nak maintain lame blusher kat pipi tu korang boleh pakai yg cream. plus lagi nampak natural. Tapi kalau korang nak combine dua-dua pun lagi cunzz..


Lipstick - Bobbi brown
8
Lastly baru pakai LIPSTICK. I biasa pakai lipstick beige color. takpun bare pink. Nampak natural je. Memang dari dulu suka pakai BobbiBrown sebab suka ngat dengan kaler dia dan sangat sesuai dengan saye. Lipstick normally i akan pakai yg mahal skit untuk jaga lips supaya tak kering dan sentiasa lembap.




Ok siap! 









ps/: untuk make up ke ofis, mostly barang make up tu saya pakai brand Elianto je. Sebab nak ke ofis je pun. Yang lain-lain tu I pakai untuk special ocassion or untuk make up orang lain. As usual, Kemn kan penjimattt..hehe


Practice make perfect okay. Kalau pakai daily, 10 minit dah boleh siap!

Selamat Mencuba!!

14 yang mengekspresikan diri:

♥ Elin Adrenalin ♥ said...

waahh!! nih berapa lama sis makeup nih....

elin klu g keje pun makeup jugak tp make sure x lewat bngun,,nanti amani melalakk sempat tenyehh lipstik jer..

nnti elin pun nak buat n3 mcm nih lah! ;p

Kemn Azmaili said...

@♥ Elin ♥

10 minit je dear..dah selalu pakai, lama-lama akan biase.. ;)

Unknown said...

huh..suka2..tq puan...

Kemn Azmaili said...

@bonda hazim

welcome dear, sharing is caring ;)

Luv like this.... said...

cntik2...pasni nk try BB from BE
kt guna mayblne ok jgak..:)

Kemn Azmaili said...

@Luv like this....

owh, best gak maybeline ek..try la BB BE ni..sangat suke... ;)

MOMMYLIN said...

hari tu nak capai gak bb cream tu... tp tak tercapai... bila u da ckp ok, macam nak pergi jer 1.. ihihih

Kemn Azmaili said...

@celebration of love

tryla..skin muka akan jadi flawless tau.. ;)

Kemn Azmaili said...

@celebration of love

tryla..skin muka akan jadi flawless tau.. ;)

dhr said...

BB cream tu ape?hehe..akak lps letak toner & moisterizer akak letak cream 2in1 sunblock + make up base. nanti balik nak berkursus mekap dgn awak la.

mama leen said...

cantik ok.. :)

Kemn Azmaili said...

@dhr

bb cream tu sort of multi purpose foundation la kak..bukan setakat untuk alas bedak, tapi pelihara kulit dari mcm sunblock n banyak lagi kelebihan dia berbanding foundation biase..

boleh je..mehla datang sini ye! saya ajar step by step...

;)

Irfa said...

suka tgk org mekap yg simple
mekap tapi tak nampak macam mekap sgt ;) mcm awak ni la

Kemn Azmaili said...

@Irfa

thank u dear.. cuba la follow step ni kalo nk try mekap mcm sy.. ;)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...