Refleksi Diri

EKPRESIKU...

Wednesday, November 13, 2013

Deko Rias: Ruang Foyer / Ruang Masuk Rumah

Ruang foyer atau lebih mudah difahami dengan ruang masuk rumah merupakan satu sudut atau ruang yang agak minimal jika dibandingkan dengan ruang-ruang lain yang ada di kediaman kita. Bertambah pula dengan rekabentuk rumah sekarang yang lebih berkonsepkan moden, ruang foyer ini kadang-kadang terlalu sempit dan mungkin kita hanya mampu meletakkan satu atau dua barang sahaja untuk tidak kelihatan terlalu sesak di situ.

Ruang foyer ini bersebelahan dengan ruang tamu. Jadi pandangan saya, jangan memandang remeh atau melupakan ruang foyer yang kecil ni kerana ia boleh memberi impresi positif kepada tetamu yang datang terhadap tuan rumah. Ruang inilah yang menggambarkan keseluruhan ruang kediaman kita kerana ruang ini lah yang tetamu akan mula-mula lihat kan..






Saya hanya meletakkan sofa bed yang disaratkan dengan beberapa gumpal bantal disitu. Haha simple je sebenarnya. Paling suka sebab ada bingkai gambar pokok tu berlatarbelakangkan wallpaper 3D textured color silver. Cermin besar yang berbingkai putih tu pula sengaja diletakkan disitu sebagai effect ruang nampak lebih luas. Sebenarnya adalah niat dihati nak letak console table betul-betul bawah cermin tu tapi nantilah kita tengok bajet meng ijin kan ke idok..hehe

Sengaja juga letak sofa bed kat situ sebab rasanya macam lebih praktikal. Rak kasut pun dekat je, so nak pakai kasut lebih mudah la bila ada kerusi kan. Siap pakai kasut, ngadap pulah cermin ni kasi kemaskan apa yg patut.  Plus nak duduk layan tengok tv dari foyer ni pun boleh, tetamu datang adalah la tempat nak duduk kalau tetamu segan nak duk ruang tamu. Lagi pun ruang tamu pun pakai sofa L-shape je. So ramai mana je kan yang boleh duduk..



Zoom in sikit wallpaper kat foyer ni. nampak tak ada shining dust tu..Suka sangat wallpaper ni. Untuk foyer ni juga, saya tak menggunakan lampu yang fancy sangat sebab siling foyer ni sangat rendah. So far saya just guna downlight je. Rumahkan berkotak-kotak, ada part yang siling tinggi sangat, ada yg rendah sangat..fenin jugak bila nak menghias ni..huhu

Less is more, less is comfortable!

Sharing is caring!! =)

8 yang mengekspresikan diri:

fazianbatrisyia said...

cantik tu...kemas. sedap mata memandang.

Han Hanni said...

kemas..suka picture pokok tu..unik dan menarik

Fizah said...

comeyyynyaa lahaiiii.....sesuai dgn jiwa sy yg sukakan konsep yg simple but nice :))

Ayu Rashid said...

Cantiknyaaaa... nmpk mewah you. Geram tgk.

MamaDaniel said...

nice... :D

hasmardy said...

Blog walking... Cantik rumah sis... Tak terfikir nk buat ruang foyer

ladyrose said...

salam sis, nak tanya, kat mana sis beli sofa bed tu? cantekk..

Unknown said...

Cantik hiasan gmbar pokok tu..boleh share tk kat mna u beli...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...