Refleksi Diri

EKPRESIKU...

Friday, December 20, 2013

Temuduga PTD

Salam semua,
First of all nak ucap tahniah pada semua yang berjaya lulus exam dan secara automatiknya layak lah ke sesi temuduga. Bagi yang dah selesai ditemuduga, didoakan agar korang semua dipermurahkan rezeki. Dapat je result temuduga nanti, mesti hilang semua rasa rama-rama berkeliaran dalam perut tu..hehehe..

Tujuan entri ini ditulis adalah untuk rujukan dan perkongsian pengalaman sendiri menghadapi temuduga yang paling menakutkan di abad ini..hahaha...korang jangan la rasa gerun pulak bila aku share ni sebab temuduga ni pada aku sangat subjektif. Walaupun panel ni dah pun ada set soalan disediakan untuk tembak calon-calonnya, tapi kadang-kadang..kalau nasib "tuah" tu lain macam sikit, memang ko akan sangat menderita la sepanjang sesi tu.

Benda paling basic yang korang kena tau ialah panel ni memang akan PROVOKE korang. So, korang kena siap siaga lah mental tu biar kasi kering sikit. Dia nak kutuk ke, ko terima je la walau korang mampu buat senyum pahit je. Kalau depa puji, jangan la termakan sangat dengan pujian palsu diorang tu. Semuanya dusta..ta..ta........hehe

Soalan yang biasa diorang tanya of course la mengenai perkhidmatan awam kan. UPDATE ISU SEMASA atau apa-apa arahan/dasar semasa kerajaan. Contoh Bilangan Kementerian, siapa KPPA, siapa KSN, jenis sistem pemerintahan, Dewan Negara, Dewan Rakyat, Beza Pesuruhjaya dan Duta, NKRA, KPI, CTI-CPI, dan yang ter latest ni pasal GST kan?

Sepanjang sesi temuduga biasanya akan ada dwi bahasa, tapi tengok jugak panel. Ada panel hat rigid depa akan suruh korang jawab full in english. Ada panel tak kisah pun. Ada jugak panel siap cakap gunakan bahasa yang korang selesa nak jawab dan berhujah. Tapi ada jugak panel yang ngeri siap kalau dia tau ko amik 3rd language, depa akan suruh korang cakap bahasa tu tau. Sebab tu aku cakap temuduga ni sangatlah subjektif, bergantung juga pada panel yang ko dapat.

Soalan tipikal yang panel akan tanya, ..Kenapa awak berminat jadi PTD? Nak lagi provoke bila ko amik bidang yang kritikal macam perubatan ke, akauntan ke, undang-undang ke atau apa-apa bidang lain yang sedia maklum ada di skim lain. Biasa kita akan jawab, "Saya berminat sebab pertamanya kerja kerajaan ni terjamin.."..PLEASE, cari jawapan lain ek. Sebab dia tau semua orang akan jawab jawapan tipikal macam tu. Korang reka je la bagi jawapan yang ada x-factor gitewww...bagila depa rasa teruja sikit kan..

Lagi elok kalau korang ni ada kelebihan lain yang orang lain jarang-jarang ada. Contoh nya pernah tulis buku ke, wakil Malaysia untuk apa-apa program ke, apa-apalah yang boleh buat diorang rasa nak pilih korang. Resume or CV korang tu sebenarnya paling penting jugak, kalau aktif sukan contohnya bola sepak, make sure la korang ada fevret team korang. Satgi depa tanya korang tak tau, nampak sangat kantoi tipu tau.hehe

Lagi satu kalau diorang tanya, kalau awak dapat PTD ni awak nak bertugas di Kementerian mana? Ok, ini adalah contoh soalan provoke, janganlah sebab korang ada background biologi/biotech ke hapa ke, korang jawab nak duk di MOSTI ye,.nanti depa akan jawab balik, "habis kalau tak dapat duk MOSTI, awak tak berminat la jadi PTD?" ..Sebab korang kena ingat PTD ni ada 8 bidang dan ada kemungkinan bidang PTD akan ditambah kepada 14 bidang (kemungkinan tau, so far masih gunapakai 8 bidang tu). Korang jawabla jawapan ala-ala poyo sikit, "Selaras dengan 8 Bidang PTD, saya sedia berkhidmat di mana-mana kementerian kerana saya percaya setiap kementerian mempunyai bidang-bidang tersebut yang boleh meningkatkan kompetensi saya sebagai penjawat awam"...pehhhhh..mesti diorang kagum uolsss..hahaha...ni aku reka je, tapi korang pandai-pandailah fikir macam mana nak bagi jawapan selamatkan tengkuk korang dari terus ditembak berdas-das..hehe

Mengimbau kembali kisah temuduga aku tahun 2009 dulu, sirius sampai 7 keturunan pun aku takkan boleh lupa momen ngeri tu..haha...Ada dua panel cam biasa, biasanya sorang panel tu pesara yang top-top gun dulu, dan sorang lagi biasanya panel dari SPA atau JPA. Panel top gun masa tu aku dapat Dato' bekas Timbalan Pengarah SPRM. Pehhhhh....menanges wehhh...betapa ngeri nya aku di provoke oleh beliau sampai aku rasa air mata aku dah standby duk kat tengah-tengah anak tekak ni..tinggal nak tersembur kaluar je...hahhaha..Dia tanya aku macam soal siasat penjenayah. Macam la aku pernah jadi penjenayah kan,.Serius dan seriau uolss. Psiko jugak aku dibuatnya. Ada ke patut benda pertama yang dia suruh aku buat ialah baca balik apa yang aku tulis dalam resume aku ikut turutan, kalau lupa satu ayat, ulang balik..mampu????? So, nampak tak moral of the story, korang please aware/alert dengan apa yang ko tulis dalam tu. Make it short, simple and precise. Tapi kalau sikit nanti, dia provoke pulak ko ni macam tak aktif...Susah kan? So, suka hati la ko nak buat macam mana ye..hehe

Masa tu jugak aku sibuk duk hafal pasal teras/konsep 1 Malaysia. Harommm satu pun tak ditanya, dia tengok pulak course aku masa belajar dulu. Dia cakap course aku ni macam menarik, so dia terus terang cakap taknak tanya pasal perkhidmatan awam, dia nak tanya study aku pulak..mau tak nanges kan..inilah padanhnya bila belajar sebab nak lulus je...hahahhaha...aku ingat soalan dia tanya pasal MOU atau agreement yang sampai sekarang Malaysia belum tandatangan..Pehh senang macam tu pun aku boleh bengap nak jawab kan...memang dah ketar kepala lutut, jadi aku dengan rasa pasrah terus je jawab,"Maaf Dato', saya yakin saya belajar berkenaan perkara ini, tetapi maafkan saya kerana saya tidak dapat menjawabnya kerana mungkin dalam keadaan ini saya terlalu gugup"....Sing..sing..sing berdesing lah telinga dia dengar jawapan stupid sangat ahkak rase..hahaha..tapi last tu dia cakap, "..bla..bla..bla...Sekurang-kurangnya awak jujur...". So..korang nampak tak game diorang ni nak tengok kita camna kan...Please la kalau benda berFAKTA, jangan cakap ikut pandangan ko, tapi kalau benda dia tanya tu COMMON SENSE, baru lah korang jawab ikut idea bijak pandai korang tu.

Macam tu lam sedikit sebanyak pengalaman / tips yang boleh aku share ngan korang. Ramai yang tanya, so aku buat entri ini kepada yang ingin bertanya. Kepada yang rasa nyampah ngan PTD ni atas sebab-sebab peribadi, tu bukan salah aku. Korang skip je entri ni, seyes aku tak sentap pun sebab dah imune kot. Aku tau ramai yang kurang gemar dengan skim ini. Macam-macam aku dengar sepanjang 5 tahun dalam servis ni. So, aku hormat pandangan masing-masing. Cuma kalau yang fitnah berleluasa tu, aku cuba la perbetulkan. 

Masa lantikan aku tu, macam-macam laluan berhalangan nak kena hadap before kursus 6 bulan. Tapi sekarang dah takda semua tu. Mulai lantikan 2013, calon yang lulus temuduga akan dilantik sebagai kadet dan perlu mengikuti kursus selama 1 tahun. Macam-macam modul yang korang kena lalui samada modul indoor and outdoor. Kalau tak perform, takkan dilantik sebagai PTD pun. Kalau perform baru lah dilantik. Gaji sepanjang tu hanya dapat elaun sahaja, bukan bergaji penuh pun. 

Berbalik pada citer interview aku tu, serious weyhhh memang lepas setel tu, bukak je pintu aku menangis gilababeng..tah tertahan air mata ku gugur ke bumi..hahaa..Rupa-rupanya bila bersembang dengan rakan-rakan, ada 2 3 orang juga dapat panel yang sama...yes jawapan mereka adalah sama..NANGESSS...jadi kami bersependapat bahawa di amik orang yang nanges kowwtttt...hahahha..eh..korang jangan buat-buat nanges pulak bila aku citer ni tau...hehehe

Sekian, perkongsian dari hati ke hati. Untuk cerita lanjut, korang boleh BACA KAT SINI. Aku pernah share pasal ni dulu...Tatata

0 yang mengekspresikan diri:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...