Refleksi Diri

EKPRESIKU...

Monday, December 30, 2013

Bersyukur

Kita bakal melangkah tahun baru dua hari sahaja lagi. Sudah tentu masing-masing dah pasang niat dan azam baru. Ada yang nak beli rumah, nak bercuti, nak ke umrah, nakkan zuriat, nak tambah zuriat dan bermacam-macam lagi. Tidak kisahlah apapun azam kita, yang penting semuanya membawa kebaikan pada kita dan juga orang sekeliling kita.

Entri kali ini mungkin nampak macam serius topik tapi sebenarnya entri ini lebih kepada perasaaan untuk ingat mengingati sesama manusia. Imam Al-Ghazali kan ada cakap, tak perlu kita jadi pendakwah pun untuk kita saling mengingati dan membawa manusia ke jalan yang lebih baik. Tidak kira apa cara sekalipun, kita mampu mengubah sebuah kehidupan jika kita terus ingat-mengingati. 

Tahun 2013 ini pada aku merupakan tahun yang paling menggembirakan aku. Apa tidaknya, kalau berkongsi mengenai kerjaya, Alhamdulillah syukur, akhirnya aku telah disahkan dalam perkhidmatan awam setelah hampir 5 tahun menanti. Syukur juga, aku lulus menempuhi pelbagai onak dan duri sepanjang 6 bulan berkursus. Tinggal anak..tinggal laki..siapa lah tak sedih kan. Tapi 6 bulan itu cukup mengajar aku erti kecekalan menghadapi hidup yang adakalanya cerah, adakalanya jugak mendung..dan ada jugak kalanya gelap gelita...

Dari kecil lagi, aku tak pernah pun membayangkan yang hidup aku macam ni. Apa aku buat, hanya untuk menggembirakan hati abah dan ummi. Hidup hingusan dulu tak semudah dengan anak-anak genIT ni. Jarang amat disodokkan dengan hadiah. Walaulah dua-dua orang tua aku bekerja, tapi kami belajar untuk hidup berkongsi 6 beradik. Tapi sebenarnya kepayahan dulu lah yang menjadikan aku insan seperti hari ini. Bersyukur sangat-sangat dah. Aku selalu marah dengan diri sendiri bila kenkadang tak dapat nak kawal perasaan nak membandingkan hidup aku dengan orang lain. Benchmark tinggi sangat..ada ke nak compare hidup aku dengan Siti Nurhaliza..choyyy!

Aku memang bersyukur dengan perjalanan hidup sekarang...mengimbau memori masa mula-mula dapat kerja kontrak tu betul-betul buat aku rasa bersyukur. Masa tu aku baru je habis praktikal. Takutnya lepas habis praktikal tu ya Rabbi hanya tuhan je yang tau betapa lah risaunya jadi penganggur. Alhamdulillah, tuhan permudahkan urusan aku rupanya. Aku belum convo lagi, dah dapat offer kerja,..dan disitulah bibik-bibik cinta bermula..cewahhh..

Bila dah kerja, terasa kurang terjamin dengan status kontrak. Aku cuba lah apply SPA. Alhamdulillah juga, syukur Allah permudahkan urusanku. Segala-galanya aku lalui dengan tenang, status kontrak bertukar dengan status tetap. Semuanya disusun cantik oleh Dia. Walaupun 5 tahun menanti, aku tetap bersyukur kerana dalam tempoh 5 tahun ini aku belajar untuk cari pendapatan sampingan bagi menambah pendapatan isi rumah. Aku belajar berhadapan dengan ragam manusia. Aku juga belajar mendalami sedikit sebanyak ilmu perniagaan yang pada aku sangat bermakna.

Bersyukur juga ada suami yang sangat sangat sangat sangat memahami. Bila ada sahabat-sahabat yang inginkan pandangan aku tentang lelaki/boyfriend/suami, selalu aku nasihatkan carilah lelaki yang memahami kita. Sayang tu jatuh nombor dua. Kerana pada aku suami lah yang paling penting dalam hidup berumahtangga. Bersyukur kerana suami yang suka berbincang dalam segala benda. Adapun kekurangan disini, kelebihan suami ternyata ada disana. Jangan terlalu pandang kepada kepada kekurangan, seeloknya pandang kepada kebaikan serta kelebihannya. Indah kan percaturan Allah ini? Sempurna nya hidup kita bila berkeluarga.

Sebut pasal keluarga, bersyukur juga kerana perjalanan hidup yang Allah tentukan ini, tidak terhenti. Allah hadiahkan pula seorang putera hati. Bersyukur kerana disebalik kesukaran menghamilkan putera hati, indah rupanya yang menanti. Bukan mudah, tapi tidak la sesukar mana menjaga dan mendidik anakanda ini. Syukur kerana anakanda seorang yang sangat mendengar kata. Cepat belajar, peramah, happy go lucky, kartun pun ada. Apa sajalah keletahnya pasti ada yang tertawa. 

Alhamdulillah syukur seawal 2 tahun, anakanda Muhammad Hadif Akhtar sudah menghafal Doa Makan dan Doa Tidur. Jika di meja makan, beliaulah ketua yang akan memimpin bacaan doa makan. Pencapaian untuk penutup tahun ini, syukur juga beliau sudah boleh membaca Al-Fatihah tetapi versi 2 tahun lah. Alunan zikir pula sering dialunkan dibibir. Kadang-kadang tengah mandi pun boleh berzikir. Masyallah..ibu mana yang tak bersyukur kan? 

Seawal umur ini juga sudah melatih anakanda solat di masjid. Sentiasa berpesan kepada beliau, masjid tempat sembahyang bukan tempat bermain. Kadang-kadang pulang dari masjid beliau akan mengadu ada abang main dalam masjid. Faham dia agak takut kerana dimasjid dia tidak boleh solat bersama daddy. Dia solat dibelakang bersama kanak-kanak yang lain. Dia kecil lagi kan, mungkin agak takut bila tengok ada abang-abang yang dewasa sikit bermain di safnya. Tetapi, dia ingat pesan ummi,"Ummi, masjid kan tempat sembahyang, kenapa abang tu main dalam masjid?". Alahai terkelu jugak nak menjawabnya. 

Insyallah tahun 2014, anakanda sudah masuk 3 tahun. Azam ummi nak dengar alunan Juz Amma pula dibibir Hadif. Tahun depan dah nak mula ajar Muqaddam atau Iqra' juga. Kita tengok macam mana nanti ye. Semoga Allah permudahkan...

Masing-masing ada kisah silam masing-masing kan. Aku pun tak terkecuali daripada kisah silam yang terlalu banyak mengajar erti kesabaran. Aku bersyukur kerana Tuhan menduga aku dengan cara yang Dia tentukan, kerana tanpa dugaan itu, mungkin aku tidak sekuat hari ini. Aku bersyukur juga, kerana kisah-kisah silam itu telahpun memberi seribu satu sinar kehidupan yang nikmatnya masih aku rasa...Syukur... 

Hidup kita ini kurang lebihnya kita kena bersyukur. Berubah bermula dari hati. Kalau hati kita tidak ikhlas, mengharapkan balasan dengan setiap apa yang kita lakukan, sukar sebenarnya perjalanan hidup kita ini. Usah peduli dengan "orang kata" dan "kata orang" jika kita nak berubah menjadi lebih baik. Teruskan berfikiran positif, bersangka baik dan ikhlas. To all my dear blogger friends, teruskan berkarya teruskan berkongsi sesuatu yg baik. Jadikanlah medium ini sebagai wadah untuk kita tambahkan kebaikan. Kita mungkin tidak akan kekal, tetapi perkongsian kita akan terus kekal dan lebih indah jika ada yang mendapat manfaatnya.

Selamat tinggal 2013!







More story all about my journey, kindly follow my instagram: Kemn_Azmaili

10 yang mengekspresikan diri:

fiszah_pjo said...

tahniah da sah perkhidmatan..hehe.dlu pzah nk sgt masuk ptd.tak de rezeki.rupanya rezeki allah nak kasi pzah di tempat lain jauh lg baik.alhamdulillah..hehe..rezeki ni mcm3 kan..sebaya atirah jugak la encem boy ni rupanya..hehe

cik hani said...

tahniah dan alhamdulillah untuk rezeki kamu. penanti yang mendapat hasil.

comelnya anak duk jemur kain tu..

nurdani said...

wah tahniah kak! rezeki. dalam blog kak Kemn ni kan, saya paling suka fasal deko rumah.

boleh email saya pic ootd tu tak?
nurdaniub@yahoo.com

mama leen said...

comey hadif..

Shu @ Mrs. Hamid said...

Tahniah kemn & selamat tahun baru. Semoga 2014 lebih menggembirakan.

Kemn Azmaili said...

@fiszah_pjo

alhamdulillah pzah..rezeki ni semua dari Allah kan. Semoga pzah juga happy ditempat baru... =)

Kemn Azmaili said...

@cik hani

terima kasih sis..hehe anak tu mmg rajin terlebih..

Kemn Azmaili said...

@nurdani

thanks dani..dani tu lagi la kreatif sangat2..bangga tau dapat kenal dani..dani, akak dah emel dani nnt check ye..

Kemn Azmaili said...

@mama leen

hahha..comel ke gitewww..hehe

Kemn Azmaili said...

@Shu @ Mrs. Hamid

thank u shuey..semoga shuey juga akan lebih bahagia ditahun baru ini..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...