Refleksi Diri

EKPRESIKU...

Monday, March 9, 2015

Preparation & Checklist For Birthday Party | Hadif is Transforming to 4 | Tema Bumblebee Transformers

Assalamualaikum semua,

Hari ni baru rasa ada berkelapangan nak berkongsi tentang Birthday Party Hadif bulan lepas. Dulu pernah je aku up entri mengenai Checklist For Birthday Party. Masa tu Hadif kecik lagi, aku pun macam kurang experience nak uruskan majlis untuk anak-anak ni. Korang boleh baca kat SINI.

So, kali ni memandangkan Hadif pun dah mencecah 4 tahun. Masyallah bercakap pun macam orang tua. So, kali ni aku memang diskas berdua je dengan dia especially bab nak menentukan tema birthday dia. Siap ingatkan aku tu "Ummi..jangan lupa tau kita kena bagi plastik beg untuk budak-budak yang datang nanti....".. errr..budak la sangat kan...

So hari ini aku nak berkongsi dengan korang semua beberapa checklist dan servis yang korang boleh cari untuk memeriahkan lagi birthday party anak-anak korang nanti. Sambil-sambil tu biar aku share la dulu apa yang patut korang buat untuk merealisasikan majlis ni ok!


Bajet
Ini adalah terpenting. Berapa bajet yang korang boleh tetapkan tu terpulang ikut kemampuan. Aku pulak untuk birthday Hadif kali ni memang aku dah siap-siap menabung. Menabung uolss gigih kan! Haha. Aku bajet untuk birthday Hadif ni RM2,500 - RM3,000. Sebulan aku menabung RM500. So korang imagine la persiapan birthday Hadif ni aku dah start survey 6 bulan sebelum hari kejadian. Macam nak kahwinkan anak pulak kan.. 

Bilangan Tetamu
Bila dah ada bajet tu baru boleh plan berapa orang nak jemput kan? Untuk birthday kali ni aku jemput dalam 100 - 150 orang sahaja. Aku jemput rakan-rakan dan saudara terdekat sahaja. And lebih spesifik lagi, aku jemput family yang dah ada anak je la. Bagi diorang happy-happy kan!

Tema
Kemudiannya baru aku decide nak cari tema yang sesuai dengan Hadif. Untuk kerja ni, aku memang suruh Hadif yang tentukan apa tema yang paling dia suka. Kalau ikutkan dia memang suka sangat superhero, Segala jenis mak nenek superhero dia suka layan bila dah masuk 4 tahun ni. Before nak tidur, aku akan google je mana-mana superhero yang dia suka, then dia decide lah. Jadik setelah mendapat mutual understanding bersama Abang (Hadif), beliau dengan happynya memilih Bumblebee Transformers. 

Warna
Bila abang dah spesific pilih bumblebee, aku dah macam tak perlu pusing kepala dah sebab dah tahu kali ni punya birthday adalah warna kuning dan hitam. Last year aku buat tema warna biru merah, upin ipin dan Man Utd. Kira macam pening skit nak pikir banyak benda. Tapi kali ni, bumblebee dah memudahkan urusan persediaan majlis ni.

Kad Jemputan
Kad jemputan macam biasa tempah dengan Creativebytwo. Aku just request untuk design je, hardcopy memang aku tak buat pun. Boleh je kalau nak DIY sendiri, tapi memandangkan memang aku sibuk memanjang, memang tak jadik-jadik la sekeping kad ni kan. hehe.



Thirts
Bila dah tahu tema bumblebee ni, aku dah start buat research skit. Aku memang dah plan nak tempah tshirt ikut tema bumbleebee ni. Plan nak tempah untuk kami 3 beranak je. Tapi bila aku share idea nak tempah tshirt ni dengan family aku, habis semua pakat nak join the team jugak! Memang rasa teruja sangat lah. So, aku tempahkan tshirt transformers untuk diorang semua berserta dengan gelaran nama masing-masing. Opss bajet ni aku bayar untuk kami bertiga je ye. Diorang punya tshirt bajet sendiri2. hehehe


Rompers pun boleh buat tau!

Aku tempah tshirt ni dengan @syidyacreation. Korang boleh search dalam instagram ye! Servis memang tip top memang suka sangat berurusan dengan kakak ni. Kedai dia kat Puncak Alam tak silap, tapi aku memang berurusan via online je. Asalnya boleh jadi close dengan kakak ni sebab aku tempah kad jemputan wedding adik ipar aku. So untuk pertanyaan lanjut korang boleh whatsapp diorang di 010-2262501. Berapa total untuk 3 tshirts? Lebih kurang RM80 sahaja.

Goodie Bag, Flag Banner, Banner, Plain Label, Mineral Sticker, 
Untuk semua yang tersebut di atas, tak lain tak bukan opkos aku order dengan my favourite neighbour CreativebyTwo. Senang, sebab memang very close dengan faeza. Plus nak hantar or amik pun senang. Harga? Sangat-sangat berpatutan. Untuk 100 pas goodie bags dan semua brg yang aku order ni lebih kurang RM200.

Apahal bola takraw photobomb kat situ? aptb



Birthday Cake
Untuk birthday cake pula, juga order dengan my close friend @sugarbytes by Zura. Korang boleh search je dalam instagram hasil dan airtangan dari Zura ni. Seriously sedap ya ampun!! Kali ni memang aku mementingkan isi dalam cake tu dari rupa paras. Plus Hadif memang suka chocolate cake. So aku order chocolate ganache untuk isi dalam cake ni. Then yang best tu dapat lagi complimetary vanilla buttermilk cupcakes and congo bar. Memang puas hati sangat sebab semua semua sedap.... Fondant cake sangat kurang sesuai untuk kanak-kanak, sebab kita sedia maklum kulit luar tu sangat tebal dan isi tu kadang seciput je. Alhamdulillah kek yang seberat hampir 3 kg tu, habis licin! Untuk cake or any desserts yang korang rasa nak try, boleh contact Zura di 013-3397937. Harga kek bumblebee 3kg adalah RM300.



Catering
Untuk catering ni aku import jauh skit dari rumah iaitu @miecord_ . Miecord ni terletak di Sg. Penchala. Tauke kedai ni member husband so senang juga nak berurusan sebab dia memang tak berkira. Korang kalau teringin nak makan CHAR KUE TEOW yang sedap, boleh la try datang miecord ni. Rasanya sedap tak payah pi jauh ke Penang baq hiang. hehe. Korang boleh search instagram @miecord_ or boleh juga terus contact 016-3804482. Bajet untuk katering dalam RM900.

Inflatable bouncer, Sand Arts & Ballon Arch.
Kali ni aku rasa berbaloi bila amik servis from @kidsparty_ipohsandart. Berbaloi sebab anak aku dah besar. Dah reti nak main semua benda ni. Ni memang request by birthday boy. Alkisahnya sebab kitorang pernah begi birthday party anak kawan husband. Kebetulan pulak servis ni diorang amik dengan sedara mara diorang jugak. So, bila aku try compare harga dia dengan orang lain, aku rasa agak murah. So, aku dan murah kan takdapat dipisahkan. Teruslah confirm! Untuk servis ni aku amik pakej lebih kurang dalam RM600. Untuk pertanyaan korang boleh contact 012-5071701.



Magician / ballonist
Ni pun best jugak. Sebab magician a.k.a ballonist ni kawan aku. So, korang faham la kan lagi senang berurusan dengan kawan-kawan sebab harga tu boleh kasi adjust skit hehe. Untuk ni bajet dia dalam RM200 je. Suka la budak-budak ada belon banyak, tengok magik lagi. Memang enjoy! Boleh terus contact Dayat di talian 013-7786500 atau boleh search instagram/fb di @sipengacara.

Official Photographer
Ni aku rasa perkara orang selalu abaikan. tapi aku pun dah belajar dari kesilapan dulu. Last time aku tak hire mana-mana photographer pun menyudahnya adalah beberapa keping gambar dari henfon sendiri dan ihsan daripada kawan-kawan. hehe. Tapi kali ni aku rasa aku nak amik official photographer lah. Senang, kita boleh fokus dengan melayan tetamu dan budak-budak. Untuk photographer ni pun member ofis @afrizalalimin. Dia charge untuk upah tangkap gambar je, untuk cuci aku cuci sendiri lah. Best..aku suka tengok dia captured gambar-gambar masa majlis ni sebab rasa macam bernyawa. Korang boleh la tengok hasil karya dia di afrizalalimin.blogspot.com.

Kanopi
Aku sewa satu je kanopi kali ni sebab birthday party je. Kanopi ni Faeza yang rekomen kan. Berbaloi sebab aku minta tambah table dia tak charge pun. So untuk bajet kanopi ni sekali dengan deco and sarung kerusi dalam RM400. Kalau korang berminat especially area Salak Tinggi or Nilai, boleh contact Hairi di 018-2344686

Lain-lain
Apa yang aku letak dalam goodie bag? hahaha..ni memang sedih skit nak citer. Yang sebenarnya aku dah memang ada plan nak letak macam-macam. Especially mainan untuk aktiviti budak-budak. Tapi disebabkan seminggu sebelum majlis ni aku misscarriage (nanti bebila aku blog pasal ni) , so semua tu tinggal angan-angan je. So, dalam goodies tu aku letak la dalam 3 pcs ballons, gula-gula dan jajan skit. Sory sangat takda pilihan sebab benda tu je yang aku boleh cari kat ngan area rumah ni. Kat mana aku beli? Aku beli kat kedai 2Ringgit. Bila aku dah beli jajan gula-gula semua tu, dah siap bayar..laaaa baru nampak dalam kedai ni ada jual lego la itu la ini la.....so, aku sarankan korang kalau mana yang jauh nak gi kedai borong tu, datang la memborong di kedai 2 Ringgit ye. Semua benda ada! Btw, air mineral tu nak praktikal korang beli yang kecil skali tau, yang ada skali dengan straw tu. 

So berapa total semua?

Tshirts - RM80
Catering - RM900
Kanopi - RM400
Birthday Cake - RM300
Inflatable, Sand Arts, Ballon Arch - RM600
Photog - RM200
Ballonist - RM200
Party Deco - RM200

TOTAL: RM2,880.00

Ditekankan disini, nampak macam pembaziran ya amat kan? Tapi korang kena ingat betapa mahalnya sesuatu moment tu. Aku ni memang cheapscake, sebab tu aku menyimpan 6 bulan sebelum. Kali ni punya birthday, memang majority bajet aku yang kuarkan. Husband tau pun nak buat majlis ni dalam seminggu dua before tarikh kejadian. Then husband just tambah beli barang-barang basah je. Aku memang taknak serabutkan kepala dia sebab dia pun tengah superbusy dengan keja sekarang (macam dia sorang busy =P )

Aku tak plan nak buat tiap-tiap tahun meriah segini. Saja nak bagi anak merasa betapa indahnya satu majlis untuk meraikan dia. Masa semua duk kerumun nyanyikan lagu happy birthday and Allah Selamatkan Kamu tu muka dia sipu-sipu macam siput. Malu sangat kohnonnye. Tapi nak compare dengan last time, ni lagi behave la. Kalau last time dia meraung-raung menangis bila orang start nyanyi. hahah. Now, dia dah faham sangat, so aku rasa berbaloi segala penat aku prepare semua benda ni sorang-sorang. Imagine la time aku uruskan ni aku dalam tempoh berpantang (gugurpun berpantang ok). 

Aku gagahkan diri setelkan jugak majlis ni demi sorang anak. Plus, sokongan family aku pun menguatkan aku untuk teruskan majlis ni. Diorang semua memang all out tolong aku. Malam sebelum majlis tu pun dah setel deco-deco skit. Terima kasih tau! Love you all so much!!

Terima kasih jugak kepada yang sudi hadir. Harap sangat semua enjoy especially anak-anak lah. Walaupun panas terik amat time tu tapi sebab banyak activities anak-anak tetap enjoy je. Minta maaf kalau ada yg terkurang. Minta maaf jugak mana yang tak dapat invitation tu ye. Memang niat nak happy happy dengan bebudak. So memang bagi priority pada parents yang ada anak-anak. Harap korang faham bajet kakseri ni idak lah tinggi mana. hehehe.. Pada yang tak dapat datang tu pun, takpe. Faham sebab time majlis ni cuti panjang CNY kan, ramai yang dah ada program lain.   

Sekian, perkongsian kakseri pada kali ini. Insyallah kita berjumpa di next entri! tata!

korge maili seripoh




7 yang mengekspresikan diri:

Aty Fared said...

ya Allah kemn..thanks sangat2.. sebab memang ngah plan bende2 ni semua tuk besday anak bulan depan.. sikit sebanyak memang membantu.. tanks again.. suka tengok pic kat ig..cantik party ni tau.. :)

rini.borhan said...

Kalau bab gini memang ibu yang lebih detail & prepare awal banding ayah2 kan..meriahnya tengok party ni.. setakat ni celeb bday Rizq & raifa kat taska je..tunggu diorang dah pandai pilih gini baru wat yang besar kan..sekalikan pun jimat..haha.. (kedekut betul ibu padahal tarikh lahir jauh2)

@Goodies Birthday yang Praktikal

TY said...

wow..yeay..the entry that I've been waiting for..thank u so much kemn! =)

Nursaila Norman said...

insyaallah bln 9 birthday anak, memandangkan birthday ulang tahun pertama, blur xtau where to start first. bajet takde besar mcm ni, but at least dah tau apa yg perlu for the first step hehe! thanks dear!

Unknown said...

Perkenalkan, saya dari tim kumpulbagi. Saya ingin tau, apakah kiranya anda berencana untuk mengoleksi files menggunakan hosting yang baru?
Jika ya, silahkan kunjungi website ini www.kumpulbagi.com untuk info selengkapnya.

Oh ya, di sana anda bisa dengan bebas mendowload music, foto-foto, video dalam jumlah dan waktu yang tidak terbatas, setelah registrasi terlebih dahulu. Gratis :)

Unknown said...

raikan anak anda dengan setting meja dan kerusi kanak-kanak yang cantik dan meletopp... kidsrentalparty +60123288522

Reem Doorgift said...

nice sharing :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...