Refleksi Diri

EKPRESIKU...

Tuesday, December 17, 2013

Tips Bijak Urus Wang, Kunci Bebas Hutang

Kos sara hidup makin hari makin bertambah. Dalam soal ini, kenaikan harga barang dan segala mak nenek celah bedah pun akan turut naik. Pandangan aku tak perlu lah kita nak menuding jari kepada mana-mana pihak walaupun ternyata kita sedia maklum pihak kerajaan lah yang perlu memikirkan hal ini dengan lebih makro. Sebagai seorang rakyat marhaen kategori ordinari, maksud aku rakyat biasa yang tak punyai duit berbilion-bilion dalam tangan atau pun dalam bank, kita sendiri lah yang perlu bijak menguruskan kewangan kita terutamanya kepada yang dah berkeluarga.

Entri ini ditulis atas dasar yang pertamanya adalah untuk mengingatkan diri sendiri. Yang keduanya nak berkongsi. Yang ketiganya sebagai rujukan masa depan. Kot mana tau kan aku jadi alpa dengan duniawi, mintak jauh la hutang keliling pinggang..boleh la aku belek-belek balik entri ni untuk berada di landasan yang betul. Cis, apa yang aku merepek ni..

1. Amalkan Doa Hindari Hutang

Doa ini dari sekolah rendah lagi aku dah hafal. Hafal pun bukan sebab rajin sangat pun. Tapi aku ingat masa perhimpunan tiap-tiap murid kena bergilir naik pentas untuk baca doa ini. Seram tau bila tengok ada member-member yang lain terlupa bila naik pentas tu. So, aku memang gagah dan gigihkan diri untuk hafal doa ni. Naik sekolah menengah pun sama, kalau solat berjemaah di surau Aspuri, tiap-tiap orang pun kena bergilir jadi imam tak pun kena baca doa. Siap berjadual bagai, jadi memang takleh nak lari memang la kena baca. Rupanya dalam keterpaksaan masa kita kecik-kecik dulu, ini lah hasilnya bila besar. Alhamdulillah aku memang akan rasa tak sedap duduk bila ada hutang dengan orang even dengan suami sendiri pun aku akan ganti. Susah cemana pun sangat jarang aku nak berhutang dengan orang. So, korang mana yang belum amal doa ni, aku sangat-sangat galakkan korang amalkan. Suami pun dah start amalkan doa ni, dan memang nampak perubahan dia dalam menguruskan kewangan lebih berhemah. Korang cuba ye! =)

2. Jangan pakai kad kredit

Please, jauhkan diri anda dari kad hutang ni. Kalau suami korang pakai, nasihatkan lah dia supaya buang dan terus belahkan je kad tu. Bukan apa, kalau buang nanti bila tengah sesak ada can dia pegi korek balik cari kad kredit tu..heheh..takde gurau je..Kalau tanya aku, memang aku tak pernah ada kad kredit. Aku memang dah latih dari mula dapat gaji pertama dulu dan telah pun bertekad memang takkan pakai kad kredit. Walaupun aku tau ada mulut-mulut busuk orang akan cakap, "takpe la dia, laki dia boleh bayar sume..bukan dia yang bayar pun..". Nah...aku tak peduli pun orang kata tu, kalau dia yang bercakap tu sudi hulur duit nak bayar hutang aku adalah pekdahnya...Ni setakat mulut-mulut busuk kan...busuk..tau tak busuk?? haahaaa..

Kalau si suami nak jugak pakai kad kredit, kita si isteri ni cuba nasihatkan. Paling koman la, bagi pakai satu kad je lah..suami kan selalu bagi alasan senang nak tuang minyak, nak bayar hotel kalau berjalan ke kannn..So far, husband aku memang ada satu je, dan sekarang aku dalam proses nak pujuk dia supaya tak payah la guna kad kredit walau sekeping pun.

3. Kurangkan Perbelanjaan

Dalam erti kata lain, kita kena kurangkan perbelanjaan yang kita rasa tak perlu. Contoh la kalau bil Astro tu, kalau rasa ada chanel yang korang tak tengok pun, tak payah la subscribe walau lah Astro dah bagi pakej baik punyo...Kalau kat rumah aku, memang tak subscribe chanel kartun bagai ni sebab anak aku spesies sebijik macam pak dia, kaki sports. So, rumah aku tu memang laku chanel sports je manjang.. Tak kisahla, yang penting dah kira pakej la tu, dua anak beranak dengan chanel fevret yang sama.. hehe

Kat rumah pun perlu berhemah. Kalau rasa bil elektrik tu tinggi, kena check balik apa sebenarnya yang boleh tinggikan bil tu. Kalau kat rumah aku ni, daddy memang very economical bab-bab penjimatan isi rumah ni. Pastikan semua suis bertutup kalau tak guna, air cond biasa guna untuk sejukkan bilik je, memang akan tutup dalam pukul 3 - 4 pagi tu, suhu pun dalam 25 degree je. Kipas dan lampu pun sama uolss. Kalau setakat duk bertiga kat rumah tu, bukakla kipas dan lampu yang sepatutnya je.

4. Tambah pendapatan (side income)

Dulu aku rasa orang kurang cakna pasal side income ni, gila ayat cakna macam esei darjah 5 pulak..haha. Mendepani cabaran kos sara hidup yang saban tahun makin tinggi ni, aku rasa semua orang dah ada kesedaran tentang mencari side income ni. Walaulah orang kan selalu cakap kerja gomen ni terjamin, ye syukur alhamdulillah memang syukur dengan rezeki Allah ni, tapi jangan lah kata kita ni tak bersyukur pulak bila orang gomen pun sibuk nak buat side income ye. Kena ingat, rezeki ni kalau tak dicari memang takkan datang bergolek. Yang penting kita usaha ye dak...

So far, aku cadang korang buat side income yang korang minat. Please la korang jauhkan lah MLM atau segala jenis tok waris transaksi emas bagai. Kalau korang betul-betul ada knowledge yang super hebak dalam dua kancah di atas ni pada aku korang nak teruskan tu, teruskanlah, tapi korang kena ingat juga setiap apa yang kita buat perlu berlandaskan kepada hukum dan menepati syariat Islam. Serius aku memang kurang bijak bab-bab bisnes atas angin ni, so aku pilih jalan yang mudah je iaitu bisnes tudung yakni aku tau ramai dah orang jual sebenarnya, tapi korang kena ingat tudung ni aku rasa orang beli hari-hari, so korang faham maksud aku kan? Jangan mudah putus asa tau. Siapa nak bagi kita kalau tiap-tiap bulan boleh jugak cecah 1k kan. Selain daripada tu, aku jugak amik tempahan untuk Make Up and makeover, walaulah aku ni make up tidaklah persis Epie Temerloh..tapi alhamdulillah..ramai yang bagi positif feedback dengan karya jemariku yang tak berapa nak gah ni..hehehe

5. Langsaikan Hutang Tertunggak

Perkara pertama yang aku buat bila dapat duit EPF adalah bayar balik hutang PTPTN sekaligus. Serius aku penat dengan ptptn ni sebab dah hampir 5 tahun aku bayar, tapi susut tu tak berapa nak susut hutang aku ngan ptptn ni. Terus terang memang tak mampu nak bayar ikut jadual dia tu kan, jadinya ko setakat bayar caj pentadbiran je aku rasa, nak marah sangat tak boleh juge lah sebab banyak jasa ptptn ni masa kita student dulu kan. Sangat tak sabar nak dapat duit EPF, nak bayar kasi langsai lah semuanya.

6. Elakkan Pinjaman Peribadi

Korang kalau yang belum buat, please la tak payah buat kalau bukan kerana benda penting dan tak bermanfaat. Kalau reason nak buat loan tu untuk nak kahwin, hentikanlah ye. Tapi kalau buat loan tu untuk support untuk loan rumah ke, untuk invest ke, aku rasa takda masalah..sebab semua tu untuk aset dan keperluan kita masa hadapan. Ada jugak aku tengok yang buat personal loan sebab nak beli keta mewah skit, so tak mampu bayar bulan-bulan, depa bayarlah deposit banyak sampai ber loan bagai. Sangat kurang cerdik idea ini sebab soon korang akan rasa betapa seksanya nak bayar macam-macam hutang nampak ni. Ni belum kira hutang tak nampak...hehehe

7. Bersedekah

Jangan lokek. Bila kita bersedekah, yang penting niat kita kena ikhlas, jangan harapkan balasan. Insyaallah hanya Allah yang akan balas segala kebaikan yang kita buat dengan permurahkan rezeki kita. Semakin kita bersedekah, semakin Allah permurahkan rezeki kita. Senang je kan sifir dia, takyah guna kalkulator pun kita dah tau nilai yang kita dapat. Paling penting, tiap-tiap dapat gaji tu, WAJIB hulurkan duit pada mak / ayah kita. Betapa berkat walaupun sedikit korang hulurkan.

Ada 4 Manfaat bila kita selalu bersedekah iaitu:

 

8. Solat Dhuha

Ayuh kita cuba amalkan. Yang ni memang terang-terang kita buat, kita dapat. Kadang-kadang rezeki tu Allah bagi dalam keadaan yang kita rasa macam kebetulan, padahal kita perlu ingat betapa tingginya nikmat solat dhuha ini bila kita amalkan secara konsisten. Solat sunat yang sangat simple, tetapi kaifiatnya masyallah!! Bukan saja dipermurahkan rezeki, rezeki juga dipermudahkan. Sebab tu solat dhuha ini orang kata pembuka rezeki. Jom kita amalkan ye!

9. Menabung

Nampak mudah, tapi sebenarnya payah acaner tu? Ada orang nak menabung bila ada duit lebih, ada orang akan konsisten menabung walau duit tak berapa nak ada. Terpulang la pada korang asalkan kita ada simpanan kita. Apa yang penting, kita menyimpan supaya dalam keadaaan kesesakan, duit simpanan ni la yang akan bantu kita. Lagi satu selain menabung untuk diri sendiri, jangan lupa menyimpan untuk anak-anak juga.

10. Wasatiyyah / Bersederhana

Bersederhanalah dalam semua sudut sekalipun. Insyallah hidup bersederhana memang akan sentiasa cukup serba serbi. Kita hidup bukan mengejar harta, bukan mengejar nama. Tetapi, jangan terlalu selesa dengan apa yang kita perolehi hari ini. Setiap apa yang kita buat perlu ada penambahbaikan, sentiasa perbaiki dan perbetulkan diri. Kekalkan momentum hidup kita kalau kita rasa kita dah kecapi segalanya, kalau belum..kita tengok balik apa yang kurang...


"Gaji yang kita dapat tu, elok kita selesaikan segala bil-bil atau bayaran yang sepatutnya..Bagi mak abah sikit, menabung sikit..selebihnya tu la yang kita belanja..."

Semoga ia bermanfaat ...sharing is caring! =)

7 yang mengekspresikan diri:

PetakBunga said...

ptptn.dulu kejap bayar, kejap bayar. sekarang dah wat potongan gaji, ikut je dia potong...

cplud miera said...

assalam. wah sgt bermanfaat. thanx sharing. peringtan utk dri yg selalu alpa

Linda said...

Terbaik info ni...thanks for sharing!

Kemn Azmaili said...

@Petak Bunga

bagus tu..bijak bijak..takyah fikir dah kan..

Kemn Azmaili said...

@cplud miera

Sharing is caring..thanks for reading and visiting mine dear!

Kemn Azmaili said...

@Linda

most welcomed dear..thanks for reading and visiting mine!

Roshidan said...

Assalam...
Seronok baca entry2 dalam blog ni penuh dengan maklumat yang berguna.

Untuk enry ini, walaupun dah lama, saya suka nak menyampuk tentang tip tambah pendapatan(side income). Saya sangat bersetuju... walaupun sudah 24 tahun saya buat bisnes printing, saya tetap buat side income yg banyak membantu menyelesaikan hutang saya.

Saya syorkan kpd sesiapa yg nak buat side income, cuba fikir2kan utk buat bisnes simkad tune talk tone excel ini, yg saya rasa bisnes paling COOL abad ini. Menjana pendapatan pasif secara online.

Terima kasih

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...