Refleksi Diri

EKPRESIKU...

Tuesday, August 18, 2015

Deko Rias: Transformasi Bilik Tidur Anak

Ini adalah entri yang dah agak lama berkepuk dalam draf. Tak sempat-sempat nak habiskan padahal takda la apa sangat. Korang mana yang pernah baca kisah kegigihan aku menutup cela-cela akibat membaikpulih tiles di rumah dalam entri-entri lepas, ini lah penyambungan cerita Make Over Bilik Tidur Anak. Aku sempat share sesi makeover tu tang mengecat dan teknik-teknik DIY menggunakan masking tape kat entri tu, then aku kan janji kengkonon nak share hasil lepas dah masukkan katil dan barang-barang Hadif yang lain. So...inilah ceritanya...

Ok, ni kedudukan katil before make over hari tu. Aku letak menegak je. Yang sebenarnya dari dulu lagi buntu nak memikirkan kedudukan terbaik untuk pastikan banyak ruang yang boleh digunakan dalam bilik Hadif ni. Macam aku bagitau before ni, ini adalah bilik yang paling kecil saiz dalam rumah aku. And sekarang pun dia bukan tidur lagi dalam bilik ni. Bilik ni kira play room la just tempat dia main and belajar jugak. Bilik ni jugak adalah bilik yang mempunyai kedudukan siling yang paling tinggi. Orang kata bila siling rumah tinggi, sejuk kan? Serius, tak! Inilah bilik yang paling panas serupa ko duk dalam sauna bila duk dalam bilik ni. Sebab tu aku belum berjaya lagi pujuk Hadif tidur dalam bilik dia ni. Sebab aku hutang air cond dengan dia. Dia dah cakap kat aku, dia akan tidur sini kalau bilik dia ada air con. Demand kan ko ni anak? Haha.

Berbalik pasal citer bilik yang bersuhu panas luar biasa ni. Korang kalau nak tahu rumah aku ni under developer Seri Pajam. Kebanyakan kediaman yang didirikan oleh SP ni berdindingkan IBS (Industrialised Building System). Bahasa senangnya, dinding/siling dipasang macam lego. Sebab kepingan konkrit ni macam dah siap sedia then pasang ikut ukuran je. Ada pro and cons macam biasa lah. Ini termasuklah siling kat rumah aku ni. Siling tak berbumbung ni kan biasa memang design rumah moden zaman sekarang. Rupanya bila siling berjenis tak berbumbung ni, lagi tinggi siling..lagi panas suhu dalam bilik atau ruang-ruang lain yang bersiling tinggi especially bagi ruang tingkat atas la..memang direct teruih dengan sinaran pancaran matahari nan terik.

So, kebanyakan residen-residen kat rumah aku ni memang diorang akan letak plaster siling untuk tutup ruang siling yang tinggi kemain ni. Sama la macam rumah neber ku Mrs. Aisheteru / Faeza. Cuma bilik ni dia buat wardrobe room yang diidamkan oleh semua sang isteri. Ai is takda bajet lagik. hehe..So, terjadiklah bilik anak teruna sang pujangga ini.

Ok. Ini adalah gambar after make over. Beza takdala banyak pun. Just aku ubah kedudukan katil tu dari melintang ke menegak menghala ke pintu. So, dapat la space luas sikit kat tengah-tengah tu.

Bilik Hadif ni memang konsep maintain biru and this time aku memang combine dengan kaler kuning. Sebab tu la, untuk sesi make over bilik ni aku menggigihkan diri mengecat border dengan kaler kuning. So bila memula masuk bilik Hadif after make over tu, abang la orang paling eksaited tengok bilik dia sungguh ceria!


Ini kedudukan bertentangan daripada katil. Perasan tak bawah katil tu dah kosong. Sepatutnya ada satu lagi katil roller kat bawah tu tapi aku dah pindahkan letak dalam master bedroom. Abang kan dah besar, 4 tahun kan..Jadik semua nak demand..Tak aci la dia tidur sensorang kat bawah. Ummi tidur dengan daddy. Pastu Ummi daddy tidur atas katil, dia tidur bawah atas tilam je. So amik la abang..umi bagi katil jugak kat abang..tapi ni temporary je okes, bukan selamanya ko nak tidur sebilik dengan kami..haha


Ini gambar dari pintu masuk. Tak besar mana pun bilik abang ni. Memang barang pun tak banyak. Meja tu beli kat ikea tak silap dalam RM45 kot. Carpet tu jenis material macam guni haha entahla aku pun material dia apa tapi senang nak maintain. Tu murah je rasa dalam RM30 je aku beli kat Nilai 3.


Ini memang sudut koleksi mainan dia. Actually adalah plan nak buat proper skit. nak beli kan drawer..labelling pun nak la cecantik skit. Tapi kenang kan entah bila nya sempat aku nak buat semua tu. Setakat ini je yang aku mampu buat yang penting, apa yang nak disampaikan pada anak tu berkesan. Kat sini Hadif dah tahu boxes mana yang perlu dia pilih untuk simpan barang ikut label or jenis boxes yang ada. Dalam wagon bus bos tu alat kelengkapan bowling and tenpins. And box bawah tu small balls yang selalu letak dalam pool tu. Yellow boxes tu macam yang aku label la then yang bawah tu untuk lego. And last blue box tu dia rezebkan untuk adik dia punya mainan nanti.

Ini pulak sudut buku dan alat-alat pembelajaran yang lain. Tapi mana mainan yang agak big size tu dia nak letak atas ni jugak. Ini je wardrobe dia, comel je tak besar mana pun. wardrobe ni aku beli sekali dengan katil tu yang dapat warna sedondon tu. Buku kemain lunyai nampak sangat rajin mentelaah..puiii..


Ini pulak aku namakan sudut Wall Art. Kengkonon jugak nak frame kan semua hasil seni lukis abang and gantung la kat wall art ni. Tapi sampai kesudah aku idok lah sempat nak beli frame tu. So untuk sementara waktu ni..aku tampal je dengan masking tape. Takpela, asal tak berkecah kecah merata tempat. Setiap satu lukisan tu sangat dalam maknanya. Ini adalah sebagai motivasi diri abang dan tanda ummi appreciate sangat dengan hasil seni abang.

Ok, nampak tak kanvas frame atas katil abang tu. Itupun antara impian nak DIY. kanvas frame tu sebenarnya ada jam tapi dah rosak. So, aku macam ada idea nak convertkan kanvas frame tu kepada benda lain. Nanti la k, ada masa iols cuba lah buat..hihi


 Hasil mengecat sendiri. Herut melingkor lingkor, tapi peduli lah..ini semua cabang kesenian okes. *sedapkan hati *__*


Ni campur-campur. ada aktiviti yang dia buat kat skolah ada yang buat kat rumah. Biasa yang kat skolah tcer tak bagi bawak balik sebab nanti hujung tahun akan compile dalam satu scrap book macam yang gantung kat tepi katil tu (rujuk gambar ke-4 dari atas). Seronok buat aktiviti dengan anak-anak. Paling dia favret aktiviti mengecop guna kentang tu..sampai aku nak masak pun kena sorok-sorok. nanti kalo dia nampak aku potong kentang, siaplah duk pujuk suruh aku buat aktiviti mengentang ni...

So, ini lah perkongsian mengenai tranformasi bilik hadif. Simple sangat je pun. Saja kongsi mana tau korang tengah buntu-buntu idea nak hias bilik anak teruna kan. Mana yang rasa minat tu lebih kurang sama dgn aku je la. Aku memang akan jauhkan unsur-unsur menghias bersama kartun atau corak-corak yang cenderung pada sesuatu benda yang spesifik. Aku suka menghias dengan sesuatu yang aku rasa praktikal untuk hari ini dan akan datang. Simple, tak keterlaluan dan sedap mata memandang. Tu je la..

Terfikir nak buat betul-betul transform bilik ni dengan sesuatu yang lebih dramatik...tapi...berangan je la dulu..free kannn..? hihi

tatata..

7 yang mengekspresikan diri:

Han Hanni said...

anak cemburu, nak tidur dengan maknya jugak..hehehe
cantek warna bilik ni.

btw bilik saya pun ceiling tinggi, panas sangat...
plan nak pasang kipas

MOMMYLIN said...

nice sangat...

marshalizadotcom said...

Cantiknya hasil lepas deko.


Jemput singgah blog sy SPORTING MUMMY

MumMe said...

Mumme suka deco2 jg...salam bw...

NabilaHasyim said...

kemas n ceria, best..

sy pun nak berangan je dulu, tengok2 hasil tangan orang lain..
sumber inspirasi gitu, heee

hanizan said...

suka tengok....cantik dan ceria

alisey said...

Dalam... Nk tny canopy tu beli kt mane... Cantik la

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...