Refleksi Diri

EKPRESIKU...

Tuesday, August 25, 2015

Telekungnajwa @Media

Rasanya mana-mana yang dah lama follow blog aku since tahun 2011 pernah terbaca satu entri aku mengenai Kisah Di Sebalik Telekungnajwa kan? Kalau sudi, boleh baca entri tu dulu ye. 

Saban hari, aku rasa bisnes Kak Ngah semakin maju selangkah demi langkah ke hadapan. Alhamdulillah, syukur..tumpang gembira. Tumpang gembira kerana apa yang Kak Ngah impikan semakin hari semakin dekat menjadi realiti. Melalui pemerhatian peribadi aku, sejujurnya Kak Ngah seorang yang sangat konsisten dan bersungguh-sungguh dalam apa jua yang dilakukan demi memastikan bisnes beliau kekal berada dalam momentum yang sama.

Kak Ngah tidak segan silu bertanya dengan guru-guru bisnes yang sudah berjaya dan lama berkecimpung dalam bidang perniagaan. Kerap menghadiri seminar perniagaan. Apa jua peluang yang dirasakan dapat menaikkan nama Telekungnjawa, beliau tidak ragu-ragu untuk mencuba rezeki di situ.

Bukan itu sahaja, beliau juga mula giat aktif dengan aktiviti-aktiviti sosial dan komuniti (CSR). Salah seorang team Telekung Project (kalau korang pernah dengan pasal ni). Yang pasti, kejayaan yang mula diukir ini bukanlah satu kejayaan mudah buat beliau. Bayangkan perlu menguruskan sendiri tiga anak-anak yang masih bersekolah, dalam masa yang sama menguruskan stok, membuat research produk, marketing lagi, menguruskan ejen dan dropship lagi. Memang tabik spring sama Kngah!

Berkat ilmu yang dipelajari..mungkin..berkat doa dan usaha itu sudah pasti..Tahun ini, Kak Ngah punya target nak cuba komersialkan Telekungnajwa dengan tahap lebih tinggi pencapaiannya. Sekurang-kurangnya adalah di soroton dan sisipan majalah dan akhbar. Bertambah-tambah menjadikan pengasas Telekung Siti Khadijah sebagai idolanya, yang kita sedia maklum merupakan perintis usahawanita yang berjaya komersialkan pakaian solat wanita ke pasaran yang lebih main stream.

Untuk perkongsian semua, dan khusus entri ini dinukilkan kepada Kak Ngah Yusniza, ini adalah tanda penghargaan dan kebanggaan saya yang terlalu sedikit pun sumbangan di atas kejayaan Telekungnajwa. Semoga bisnes Kak Ngah terus sukses dan sentiasa mendapat keredhaan Allah.

Telekungnajwa @Utusan


Ini adalah antara pencapaian terbaik Kak Ngah membawa Telekungnajwa bergandingan bersama usahawan-usahawan telekung sempena TelekungFest pada bulan Mac lalu. Saya kongsikan artikel dari akhbar Utusan di sini:

Dahulunya, pakaian solat bagi golongan wanita atau telekung hanya diperbuat daripada fabrik kapas berwarna putih dengan sedikit sulaman atau renda dan kebanyakannya diimport dari negara jiran seperti Indonesia, Vietnam dan China.
Pun begitu, sejak beberapa tahun kebelakangan ini, industri pembuatan telekung di negara ini mula berkembang apabila pelbagai rekaan pakaian solat berada di pasaran dengan bermacam-macam fesyen dan jenis fabrik.
Malah tidak keterlaluan, perkembangan industri telekung di negara ini sedikit sebanyak menenggelamkan produk-produk telekung dari negara jiran sama ada daripada soal harga mahupun kualiti.
Bagi menyemarakkan industri itu, satu festival telekung, TelekungFest@Pasarnita telah diadakan di Marakesh Busana, Menara MARA anjuran Jawatankuasa Pembangunan Keusahawanan dan Ikhtisas Wanita baru-baru ini.
Lebih 30 pengusaha telekung tempatan dari seluruh negara menyertai festival itu dengan mempamerkan pelbagai jenis corak dan warna telekung yang menarik serta menawarkan harga yang berpatutan.
Selain, pengusaha-pengusaha telekung popular seperti Siti Khadijah dan Al-Khauthar, festival itu turut memberi peluang pengusaha telekung kecil-kecilan memperkenalkan hasil tangan mereka yang sangat berkualiti dan unik.
Pelbagai telekung yang dihasilkan pengusaha dapat dilihat antaranya menggunakan fabrik lycra, kapas dan satin serta dengan perincian hiasan menggunakan renda, sulaman tangan dan tebuk serta corak kain gunting tampal.
Tidak hanya tertumpu kepada telekung golongan dewasa, pelbagai pilihan telekung kanak-kanak yang diperbuat daripada kain kapas berwarna-warni turut ditawarkan yang didatangkan siap bersama beg telekung yang comel.
Pada majlis yang juga dimeriahkan dengan kehadiran artis-artis popular negara seperti Bienda, Mawi, Arja Lee, Fazurina dan Fauziah Ghous itu, turut diadakan acara pertunjukan fesyen daripada produk Siti Khadijah, Al-Khauthar dan Telekung Comel.
Dalam pada itu, Penasihat Jawatankuasa Pembangunan Keusahawanan dan Ikhtisas Wanita, Datuk Seri Shahrizat Abdul Jalil berkata, industri pembuatan telekung di negara ini yang semakin mendapat tempat dalam pasaran wajar diperkembangkan agar Malaysia menjadi hab telekung dunia pada masa depan.
Katanya, industri pembuatan telekung perlu diberi penekanan kerana ketika ini pembuatannya telah mula mendapat tempat di pasaran.
“Malaysia mempunyai majoriti penduduk beragama Islam dan penggunaan telekung merupakan pakaian seharian. Sewajarnya pembuatan telekung menjadi industri yang perlu kita kuasai kerana kita mempunyai kepakaran dalam pembuatan itu.
“Oleh itu, kita berharap satu pusat industri telekung dapat diwujudkan tahun ini supaya kita dapat mengumpul pengusaha-pengusaha telekung tempatan dan bantu mereka memasarkan produk di sebuah lokasi khas seperti yang dibuat di negara jiran.
“Kita yakin, melalui inisiatif ini juga dapat memudahkan pelanggan memilih telekung yang bersesuaian dengan mereka,” katanya.
Sementara itu, Pengasas Butik Siti Khadijah, Padzilah Enda Sulaiman memuji penganjuran TelekungFest apabila menempatkan ramai pengusaha tudung dari seluruh negara sebagai langkah awal memberi golongan berkenaan memasarkan produk mereka.
“Festival seperti ini yang mengumpulkan ramai pembuat telekung dari seluruh negara bukan sahaja dapat memberi peluang pengusaha telekung memasarkan produk mereka, malah orang ramai tidak perlu pergi ke merata butik untuk mendapatkan koleksi telekung berbeza kerana festival begini mengumpulkan banyak produk dalam satu tempat.
“Acara seperti ini sangat bagus dan perlu dianjurkan pada masa depan kerana telekung bukan sekadar pakaian, sebaliknya turut membawa budaya mewakili sesebuah komuniti, rakyat dan negara melalui corak, sulaman dan hiasan yang terdapat fabrik berkenaan,” katanya.
Bagi pengusaha telekung dalam talian jenama Telekungnajwa, Yusniza Yusof, festival yang julung kalinya diadakan itu dapat membantu pengusaha baharu sepertinya untuk memperkenalkan produk mereka.
“Kita bermula kecil-kecilan dan menggunakan medium laman sosial untuk mempromosikan produk kita, jadi program seperti ini sudah pasti membantu telekung yang dihasilkan untuk dikenali umum apatah lagi apabila dipasarkan bersama jenama-jenama popular,” jelasnya.
- See more at: http://www.utusan.com.my/gaya-hidup/fesyen/telekungfest-satukan-pengusaha-telekung-1.73827#sthash.jrIANTGU.dpuf

Utusan, 26 Mac 2015:

Dahulunya, pakaian solat bagi golongan wanita atau telekung hanya diperbuat daripada fabrik kapas berwarna putih dengan sedikit sulaman atau renda dan kebanyakannya diimport dari negara jiran seperti Indonesia, Vietnam dan China.


Pun begitu, sejak beberapa tahun kebelakangan ini, industri pembuatan telekung di negara ini mula berkembang apabila pelbagai rekaan pakaian solat berada di pasaran dengan bermacam-macam fesyen dan jenis fabrik.


Malah tidak keterlaluan, perkembangan industri telekung di negara ini sedikit sebanyak menenggelamkan produk-produk telekung dari negara jiran sama ada daripada soal harga mahupun kualiti.


Bagi menyemarakkan industri itu, satu festival telekung, TelekungFest@Pasarnita telah diadakan di Marakesh Busana, Menara MARA anjuran Jawatankuasa Pembangunan Keusahawanan dan Ikhtisas Wanita baru-baru ini.


Lebih 30 pengusaha telekung tempatan dari seluruh negara menyertai festival itu dengan mempamerkan pelbagai jenis corak dan warna telekung yang menarik serta menawarkan harga yang berpatutan.


Selain, pengusaha-pengusaha telekung popular seperti Siti Khadijah dan Al-Khauthar, festival itu turut memberi peluang pengusaha telekung kecil-kecilan memperkenalkan hasil tangan mereka yang sangat berkualiti dan unik.


Pelbagai telekung yang dihasilkan pengusaha dapat dilihat antaranya menggunakan fabrik lycra, kapas dan satin serta dengan perincian hiasan menggunakan renda, sulaman tangan dan tebuk serta corak kain gunting tampal.


Tidak hanya tertumpu kepada telekung golongan dewasa, pelbagai pilihan telekung kanak-kanak yang diperbuat daripada kain kapas berwarna-warni turut ditawarkan yang didatangkan siap bersama beg telekung yang comel.


Pada majlis yang juga dimeriahkan dengan kehadiran artis-artis popular negara seperti Bienda, Mawi, Arja Lee, Fazurina dan Fauziah Ghous itu, turut diadakan acara pertunjukan fesyen daripada produk Siti Khadijah, Al-Khauthar dan Telekung Comel.


Dalam pada itu, Penasihat Jawatankuasa Pembangunan Keusahawanan dan Ikhtisas Wanita, Datuk Seri Shahrizat Abdul Jalil berkata, industri pembuatan telekung di negara ini yang semakin mendapat tempat dalam pasaran wajar diperkembangkan agar Malaysia menjadi hab telekung dunia pada masa depan.


Katanya, industri pembuatan telekung perlu diberi penekanan kerana ketika ini pembuatannya telah mula mendapat tempat di pasaran.


“Malaysia mempunyai majoriti penduduk beragama Islam dan penggunaan telekung merupakan pakaian seharian. Sewajarnya pembuatan telekung menjadi industri yang perlu kita kuasai kerana kita mempunyai kepakaran dalam pembuatan itu.


“Oleh itu, kita berharap satu pusat industri telekung dapat diwujudkan tahun ini supaya kita dapat mengumpul pengusaha-pengusaha telekung tempatan dan bantu mereka memasarkan produk di sebuah lokasi khas seperti yang dibuat di negara jiran.


“Kita yakin, melalui inisiatif ini juga dapat memudahkan pelanggan memilih telekung yang bersesuaian dengan mereka,” katanya.


Sementara itu, Pengasas Butik Siti Khadijah, Padzilah Enda Sulaiman memuji penganjuran TelekungFest apabila menempatkan ramai pengusaha tudung dari seluruh negara sebagai langkah awal memberi golongan berkenaan memasarkan produk mereka.


“Festival seperti ini yang mengumpulkan ramai pembuat telekung dari seluruh negara bukan sahaja dapat memberi peluang pengusaha telekung memasarkan produk mereka, malah orang ramai tidak perlu pergi ke merata butik untuk mendapatkan koleksi telekung berbeza kerana festival begini mengumpulkan banyak produk dalam satu tempat.


“Acara seperti ini sangat bagus dan perlu dianjurkan pada masa depan kerana telekung bukan sekadar pakaian, sebaliknya turut membawa budaya mewakili sesebuah komuniti, rakyat dan negara melalui corak, sulaman dan hiasan yang terdapat fabrik berkenaan,” katanya.


Bagi pengusaha telekung dalam talian jenama Telekungnajwa, Yusniza Yusof, festival yang julung kalinya diadakan itu dapat membantu pengusaha baharu sepertinya untuk memperkenalkan produk mereka.

“Kita bermula kecil-kecilan dan menggunakan medium laman sosial untuk mempromosikan produk kita, jadi program seperti ini sudah pasti membantu telekung yang dihasilkan untuk dikenali umum apatah lagi apabila dipasarkan bersama jenama-jenama popular,” jelasnya.






Telekungnajwa @Majalah Anis

Ini pula, percubaan pertama Telekungnajwa di sisipan di Majalah Anis. Bemula sekadar dengan iklan tanpa artikel. Satu pencapaian yang tetap boleh dibangggakan! 



Telekungnajwa @Majalah Pa&Ma
Ini pula artikel yang bertajuk Bantu Si Kecil Belajar Solat di Majalah Pa&Ma keluaran Ogos 2015. Kali ini memang menfokuskan kisah dan latar belakang pengasas Telekungnajwa. Sangat-sangat teruja dengan write up daripada penulis ini. 





Tahniah untuk Kak Ngah..Semoga impian KakNgah nak melebarkan empayar Telekungnajwa ke serantau dunia insyallah akan berjaya. Saya yakin, berkat usaha gigih Kak Ngah, impian Kakngah akan menjadi realiti. Kami sekeluarga sentiasa mendoakan kejayaan Kak Ngah. Didoakan juga agar Kngah sentiasa diberi kesihatan yang berpanjangan. Ameen ya rabbal alameen...


Ok, kita akhiri dengan sedikit gambar model suam sendu ini.








*Model menggayakan Telekung Smocking, iaitu salah satu signature brand oleh Telekungnajwa. Wajib ada sepasang di rumah. Anda pasti berpuas hati dengan kualiti dan material produk ini!

Jangan lupa follow ig: Telekungnjawa (boleh intai-intai previous post di side bar)

Jangan terlepas update di fb juga, lebih banyak perkongsian ilmu di sana: Telekungnjawa

Boleh intai-intai cuci mata di website: www.telekungnajwa.my


Dahulunya, pakaian solat bagi golongan wanita atau telekung hanya diperbuat daripada fabrik kapas berwarna putih dengan sedikit sulaman atau renda dan kebanyakannya diimport dari negara jiran seperti Indonesia, Vietnam dan China.
Pun begitu, sejak beberapa tahun kebelakangan ini, industri pembuatan telekung di negara ini mula berkembang apabila pelbagai rekaan pakaian solat berada di pasaran dengan bermacam-macam fesyen dan jenis fabrik.
Malah tidak keterlaluan, perkembangan industri telekung di negara ini sedikit sebanyak menenggelamkan produk-produk telekung dari negara jiran sama ada daripada soal harga mahupun kualiti.
Bagi menyemarakkan industri itu, satu festival telekung, TelekungFest@Pasarnita telah diadakan di Marakesh Busana, Menara MARA anjuran Jawatankuasa Pembangunan Keusahawanan dan Ikhtisas Wanita baru-baru ini.
Lebih 30 pengusaha telekung tempatan dari seluruh negara menyertai festival itu dengan mempamerkan pelbagai jenis corak dan warna telekung yang menarik serta menawarkan harga yang berpatutan.
Selain, pengusaha-pengusaha telekung popular seperti Siti Khadijah dan Al-Khauthar, festival itu turut memberi peluang pengusaha telekung kecil-kecilan memperkenalkan hasil tangan mereka yang sangat berkualiti dan unik.
Pelbagai telekung yang dihasilkan pengusaha dapat dilihat antaranya menggunakan fabrik lycra, kapas dan satin serta dengan perincian hiasan menggunakan renda, sulaman tangan dan tebuk serta corak kain gunting tampal.
Tidak hanya tertumpu kepada telekung golongan dewasa, pelbagai pilihan telekung kanak-kanak yang diperbuat daripada kain kapas berwarna-warni turut ditawarkan yang didatangkan siap bersama beg telekung yang comel.
Pada majlis yang juga dimeriahkan dengan kehadiran artis-artis popular negara seperti Bienda, Mawi, Arja Lee, Fazurina dan Fauziah Ghous itu, turut diadakan acara pertunjukan fesyen daripada produk Siti Khadijah, Al-Khauthar dan Telekung Comel.
Dalam pada itu, Penasihat Jawatankuasa Pembangunan Keusahawanan dan Ikhtisas Wanita, Datuk Seri Shahrizat Abdul Jalil berkata, industri pembuatan telekung di negara ini yang semakin mendapat tempat dalam pasaran wajar diperkembangkan agar Malaysia menjadi hab telekung dunia pada masa depan.
Katanya, industri pembuatan telekung perlu diberi penekanan kerana ketika ini pembuatannya telah mula mendapat tempat di pasaran.
“Malaysia mempunyai majoriti penduduk beragama Islam dan penggunaan telekung merupakan pakaian seharian. Sewajarnya pembuatan telekung menjadi industri yang perlu kita kuasai kerana kita mempunyai kepakaran dalam pembuatan itu.
“Oleh itu, kita berharap satu pusat industri telekung dapat diwujudkan tahun ini supaya kita dapat mengumpul pengusaha-pengusaha telekung tempatan dan bantu mereka memasarkan produk di sebuah lokasi khas seperti yang dibuat di negara jiran.
“Kita yakin, melalui inisiatif ini juga dapat memudahkan pelanggan memilih telekung yang bersesuaian dengan mereka,” katanya.
Sementara itu, Pengasas Butik Siti Khadijah, Padzilah Enda Sulaiman memuji penganjuran TelekungFest apabila menempatkan ramai pengusaha tudung dari seluruh negara sebagai langkah awal memberi golongan berkenaan memasarkan produk mereka.
“Festival seperti ini yang mengumpulkan ramai pembuat telekung dari seluruh negara bukan sahaja dapat memberi peluang pengusaha telekung memasarkan produk mereka, malah orang ramai tidak perlu pergi ke merata butik untuk mendapatkan koleksi telekung berbeza kerana festival begini mengumpulkan banyak produk dalam satu tempat.
“Acara seperti ini sangat bagus dan perlu dianjurkan pada masa depan kerana telekung bukan sekadar pakaian, sebaliknya turut membawa budaya mewakili sesebuah komuniti, rakyat dan negara melalui corak, sulaman dan hiasan yang terdapat fabrik berkenaan,” katanya.
Bagi pengusaha telekung dalam talian jenama Telekungnajwa, Yusniza Yusof, festival yang julung kalinya diadakan itu dapat membantu pengusaha baharu sepertinya untuk memperkenalkan produk mereka.
“Kita bermula kecil-kecilan dan menggunakan medium laman sosial untuk mempromosikan produk kita, jadi program seperti ini sudah pasti membantu telekung yang dihasilkan untuk dikenali umum apatah lagi apabila dipasarkan bersama jenama-jenama popular,” jelasnya.
- See more at: http://www.utusan.com.my/gaya-hidup/fesyen/telekungfest-satukan-pengusaha-telekung-1.73827#sthash.jrIANTGU.dpuf
Dahulunya, pakaian solat bagi golongan wanita atau telekung hanya diperbuat daripada fabrik kapas berwarna putih dengan sedikit sulaman atau renda dan kebanyakannya diimport dari negara jiran seperti Indonesia, Vietnam dan China.
Pun begitu, sejak beberapa tahun kebelakangan ini, industri pembuatan telekung di negara ini mula berkembang apabila pelbagai rekaan pakaian solat berada di pasaran dengan bermacam-macam fesyen dan jenis fabrik.
Malah tidak keterlaluan, perkembangan industri telekung di negara ini sedikit sebanyak menenggelamkan produk-produk telekung dari negara jiran sama ada daripada soal harga mahupun kualiti.
Bagi menyemarakkan industri itu, satu festival telekung, TelekungFest@Pasarnita telah diadakan di Marakesh Busana, Menara MARA anjuran Jawatankuasa Pembangunan Keusahawanan dan Ikhtisas Wanita baru-baru ini.
Lebih 30 pengusaha telekung tempatan dari seluruh negara menyertai festival itu dengan mempamerkan pelbagai jenis corak dan warna telekung yang menarik serta menawarkan harga yang berpatutan.
Selain, pengusaha-pengusaha telekung popular seperti Siti Khadijah dan Al-Khauthar, festival itu turut memberi peluang pengusaha telekung kecil-kecilan memperkenalkan hasil tangan mereka yang sangat berkualiti dan unik.
Pelbagai telekung yang dihasilkan pengusaha dapat dilihat antaranya menggunakan fabrik lycra, kapas dan satin serta dengan perincian hiasan menggunakan renda, sulaman tangan dan tebuk serta corak kain gunting tampal.
Tidak hanya tertumpu kepada telekung golongan dewasa, pelbagai pilihan telekung kanak-kanak yang diperbuat daripada kain kapas berwarna-warni turut ditawarkan yang didatangkan siap bersama beg telekung yang comel.
Pada majlis yang juga dimeriahkan dengan kehadiran artis-artis popular negara seperti Bienda, Mawi, Arja Lee, Fazurina dan Fauziah Ghous itu, turut diadakan acara pertunjukan fesyen daripada produk Siti Khadijah, Al-Khauthar dan Telekung Comel.
Dalam pada itu, Penasihat Jawatankuasa Pembangunan Keusahawanan dan Ikhtisas Wanita, Datuk Seri Shahrizat Abdul Jalil berkata, industri pembuatan telekung di negara ini yang semakin mendapat tempat dalam pasaran wajar diperkembangkan agar Malaysia menjadi hab telekung dunia pada masa depan.
Katanya, industri pembuatan telekung perlu diberi penekanan kerana ketika ini pembuatannya telah mula mendapat tempat di pasaran.
“Malaysia mempunyai majoriti penduduk beragama Islam dan penggunaan telekung merupakan pakaian seharian. Sewajarnya pembuatan telekung menjadi industri yang perlu kita kuasai kerana kita mempunyai kepakaran dalam pembuatan itu.
“Oleh itu, kita berharap satu pusat industri telekung dapat diwujudkan tahun ini supaya kita dapat mengumpul pengusaha-pengusaha telekung tempatan dan bantu mereka memasarkan produk di sebuah lokasi khas seperti yang dibuat di negara jiran.
“Kita yakin, melalui inisiatif ini juga dapat memudahkan pelanggan memilih telekung yang bersesuaian dengan mereka,” katanya.
Sementara itu, Pengasas Butik Siti Khadijah, Padzilah Enda Sulaiman memuji penganjuran TelekungFest apabila menempatkan ramai pengusaha tudung dari seluruh negara sebagai langkah awal memberi golongan berkenaan memasarkan produk mereka.
“Festival seperti ini yang mengumpulkan ramai pembuat telekung dari seluruh negara bukan sahaja dapat memberi peluang pengusaha telekung memasarkan produk mereka, malah orang ramai tidak perlu pergi ke merata butik untuk mendapatkan koleksi telekung berbeza kerana festival begini mengumpulkan banyak produk dalam satu tempat.
“Acara seperti ini sangat bagus dan perlu dianjurkan pada masa depan kerana telekung bukan sekadar pakaian, sebaliknya turut membawa budaya mewakili sesebuah komuniti, rakyat dan negara melalui corak, sulaman dan hiasan yang terdapat fabrik berkenaan,” katanya.
Bagi pengusaha telekung dalam talian jenama Telekungnajwa, Yusniza Yusof, festival yang julung kalinya diadakan itu dapat membantu pengusaha baharu sepertinya untuk memperkenalkan produk mereka.
“Kita bermula kecil-kecilan dan menggunakan medium laman sosial untuk mempromosikan produk kita, jadi program seperti ini sudah pasti membantu telekung yang dihasilkan untuk dikenali umum apatah lagi apabila dipasarkan bersama jenama-jenama popular,” jelasnya.
- See more at: http://www.utusan.com.my/gaya-hidup/fesyen/telekungfest-satukan-pengusaha-telekung-1.73827#sthash.jrIANTGU.dpuf

2 yang mengekspresikan diri:

Allene typicalmommy said...

wah... model telekung...

Emmy said...

Kemn....telekung ni awak jual tak kat mosh?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...