Refleksi Diri

EKPRESIKU...

Thursday, November 7, 2013

Deko Rias: Grill (Powder Coating Paint)



First of all, terima kasih kepada Cik Sue Kawaii sebab sudi singgah ke belog yg tak seberapa nak gah pun ini. Alhamdulillah hampir 3 tahun berblog, banyak juga dapat feedback daripada readers yang nak dapatkan info lanjut mengenai apa yang aku share dalam ni. Inilah sebenarnya tujuan berbelog selain untuk meratap memori daun pisang, ia juga untuk berkongsi info untuk kemudahan orang lain. Jauh sekali untuk bersifat riak dan takabur..

Ada dua pertanyaan daripada cik reader kite ni. Satu pasal grill and satu pasal plaster ceiling. So hari ni, mari kita share pasal Grill dulu. Plaster siling tu nanti i up next entry insyaallah..

Okay, grill ni nampak benda simple je tapi kita perlu ingat nak pakai grill bukan setahun dua..Boleh tukar macam sofa, rasa boring je nak tukar fabrik, macam langsir rasa boring je nak tukar kaler or corak lain. Pada aku, grill ni biarlah kita spend lebih sikit tapi ingat jangan melebih. Tapi takpe, kalo ko ada duit lebih suka hati ko lah nak melebih-lebih.hehehe...

Grill ni ada macam-macam material. Basic knowledge yang perlu tau bila nak pasang grill adalah material yang paling penting. Tapi sebenarnya pada aku bajet tu yang paling penting, buat survey siap-siap. Untuk rumah semi-D brapa kosnya. Segala tingkap pintu bagai tu semuanya nak kena ber grill kan. Berbalik kepada jenis materil grill ni, ada banyak jenis dan juga terpulang kepada bajet anda juga. Kalau duit melebih-lebih memang tak lain tak bukan material jenis stainless steel la yang paling layak untuk rumah ko. Ini adalah material yang terbaik sebab memang possibility untuk rosak, karat, sangat rendah plus cat konpem la tak tertanggal. Kalau wrought iron pulak, kualiti pun tak jauh hebat. Tapi terus terang lagi bersuluh aku memang tak berkenan dengan wrought iron ni. Mungkin lebih sesuai bagi rumah yang bercirikan klasik dan vintaj kot. Dengan corak nya yang berlingkar berpusing dan warna-warna emas tu, sangat sesuai dengan rumah bercirikan klasik dan mewah.

So, aku memang pilih mild steel yang telah disalut enak dengan powder coat. Powder Coating ini merupakan satu sistem pengecatan yang tidak menggunakan bahan cecair yang biasa seperti cat konvensional. Banyak kelebihan jika kita menggunakan teknologi ini sebab tahan lama daripada hujan dan panas. Kalau nak kenal grill kita ni dicat menggunakan powder coat or idak kita sendiri boleh rasa permukaan grill akan licin sangat kalah licin muka kita..hehehe...

Mudah juga nak maintain dengan grill macam ni sebab bila ada kotor cela dan habuk, kita boleh lap je dan terus hilang. Simen ke apa ke memang akan susah nak melekat sebab material ni memang sangat tahan lasak. Kita boleh pilih kaler ikut la suka hati nak kaler cekelat ke, itam or putih. Memandangkan dah lama mengidam nak grill kaler putih, so aku memang pilih kaler putih untuk grill di teratak kecil kami ni.

Berbalik kepada prinsip "Praktikal Diutamakan, cantik dikendiankan" kannn...design grill ini pun aku pilih yang paling simple kesekian alam. Design ni namanya "takda design". hehehe.. yela straight je melintang macam ni aku pun tak tau ni kategori design ke idok. Design simple je sebab nak sama konsep dengan rumah kohnon la moden minimalis. Plus, bila design simple cenggini, senang nak maintain, nak ngelap bagai. Satgi ada hat yang berlingkar berpusing macam paisley tu, guana gamok nak mencucinya..Memang tak gigih la kan..hehehe

Papepun, ini semua terpulang pada citarasa tuan tanah kedaung. Ini sekadar nak berkongsi apa yang aku rasa sesuai dengan keadaan dan ciri rumah idaman kita. Kalau korang suka yang lain, terpulang la sebab rumah tu semua rumah korang ye dok? hehehe

Ni kat tepi balcony

Main entrance


Nak zoom in brand kunci pun main peranan dalam pemilihan grill. So far St. Gucci yang paling terkini dan tahap keselamatannya memang terjamin. Brand ni memang dah lama dan sedia maklum keteguhannya. Biasa ofis-ofis pakai St. Gucci ni.


Nampak tak licin berkilat tu..sapa tak nampak dah tak lama la tu...hehe..joking!


Total kos semua ni dalam RM7k semua termasuk tingkap dalam semua 5 toilet dan 4 bilik tidur atas dan bawah. Rumah semi-d kos upah pasang grill memang jauh tinggi dari rumah terrace. Plus powder coating paint..memang berbaloi sebab buatan dia halus dan kemas je..Kalau stainless steel sebijik frame dan 10k..ini kan pulak satu rumah..Memang kim salam lah...hihihi..

Siapa yang berminat boleh contact IVY - 012-2149382

10 yang mengekspresikan diri:

IeRA said...

salam..

Saya pun buat pemasangan grill dengan ivy juga... orangnya pun baik.

puansazusarin said...

Good info sis :)

su'e said...

aawwww~ thanks for featuring my inquiries here. betul2 good info! :) can't wait for the plaster ceiling entry. hehe~

Kemn Azmaili said...

Baik kan ivy..husband dia pun baik..btw thanks for visiting here.. ;)

Kemn Azmaili said...

Thank u dear..shsring is caring ;)

Kemn Azmaili said...

Hai..most welcomed sis.. next entry tunggu ye..hehe

Unknown said...

Berape square feet grill semua ye? kalau takde powder coat cost die brape?

Unknown said...

salam, saya nak tanya, kunci st gucci tu kena beli sendiri ke? atau kontraktor yg buatkan?

Unknown said...

En..nak tanya kat mana kita boleh buat powder coating area alor setar..contact sy..0132086698

Unknown said...

En..nak tanya kat mana kita boleh buat powder coating area alor setar..contact sy..0132086698

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...