Refleksi Diri

EKPRESIKU...

Friday, August 19, 2016

Diari Penyusuan: Review Breast Pump Lacte Duet Yang Sangat Best

Pejam celik pejam celik sekejap je #breastfeedingjourney ku dah pun mencapai 8 bulan. Alhamdulillah syukur sangat kerana aku masih diberi rezeki untuk menyusukan anak secara eksklusif sepenuhnya walaupun begitu banyak cabaran onak dan duri nan ku tempuhi sepanjang tempoh penyusuan ini.

Memandangkan ramai yang bertanyakan tentang breast pump yang aku gunakan, hari ni terpanggil nak share mengenai breast pump yang aku gunakan sepanjang tempoh 8 bulan ini dan insyallah akan berterusan sehingga 16 bulan lagi. Keputusan nak membeli breast pump ini aku rasakan pelaburan yang sangat teramatlah berbaloi! Mungkin...mungkin..ada segelintir yang rasa breastpump ini tak sesuai untuk korang, tapi sejujurnya aku cakap..boleh katakan majoriti daripada pengguna breast pump ini sangat berpuas hati dengan kualiti dan penggunaannya. Kalo korang tak caya, try la google! hehe

Breast pump yang aku maksudkan adalah LACTE DUET.

Antara beberapa manfaat yang dikongsikan melalui pengamatan dan pengalaman aku sendiri secara peribadi adalah:

1. HARGA SANGAT BERPATUTAN
Lacte Duet adalah jenis double pump. Dulu, kalau di pasaran ni tak banyak yang offer double pump dengan harga bawah RM500. Tapi dengan Lacte Duet korang boleh dapatkan dengan harga RM399 sahaja kalau ada promosi. Kalau normal price pun still berbaloi, range price dalam RM400-RM500. Kalau beli online akan dapat banyak la free gift memacam. Kalau beli kat kedai macam Pump On The Go pun kira berbaloi gak, sebab depa ni ada time promo sendiri. 

2. BUNYI TAK KUAT
Iye...ini pun salah satu sebab penting yang korang kena tengok. Dulu aku pakai Medela Mini Electric. Bunyi motor dia dah rupa bunyi enjin bot. hahaha..Memang bising nak nak kalo memalam sunyi bangun pump..silap-silap jiran pun boleh dengar. Kalau Lacte Duet ni, memang bunyi nya rileks je, so korang boleh pump di mana jua anda berada tak jadik hal.

3. SOFT SUCTION
Disebabkan corongnya daripada silicone, so memang time pumping tu rasa lembut je. Plus kita boleh adjust juga speed tu ikut keselesaan kita. Kalau tetibe nipple crack or sensitive ke, boleh nak adjust speed expression tu untuk slow skit suction. 

4. SESUAI BUAT TANDEM PUMPING
Memandangkan Lacte Duet ni boleh guna untuk single or double pump, so amat sesuai untuk kita nak buat tandem pumping (sebelah menyusu direct, sebelah pumping). Then semua tu boleh adjust dengan menekan button yang telah disediakan.

5. HEAVY DUTY
Ini juga sebab penting kenapa aku pilih Lacte Duet. Sebabnya ia adalah kategori pump yang heavy duty. Maksudnya, korang nak pam sekerap yang mungkin pun takda masalah. Sebab motor dia besar, even takda la berat sangat pump ni. Aku kan pernah jadik EP Mom 2 bulan. So masa jadik EP Mom tu aku memang pam 8 kali sehari. Alhamdulillah memang berbaloi.

6. MOBILE CHARGE
Maksudnya boleh pam dimana-mana sebab boleh guna power bank. Memang dibekalkan sekali dalam pakej USB plug and cable plug. Kalau nak pam dalam kereta pun takda masalah.

7. COMPATIBLE WITH FREEMIES
Takda masalah jugak kalo nak guna kan dengan freemie. So kira multifunction jugak lah Lacte Duet ni.


Masa memula nak beli tu aku dilema sangat dengan Spectra 9+. Masa tu plak tengah baru-baru je keluar spectra 9+. So macam eksaited sangat la sebab saiz nya besar power bank je kan. Tapi sebab harga dia macam mahal sikit, so aku macam pasrah je la beli Lacte Duet ni. Rupanya baru la aku tahu yang Spectra 9+ ni bukan heavy duty. So, ai is lega sikit la rasa berbaloi sangat beli LACTE DUET. Setakat ni dah hampir 10 orang kawan-kawan yang berjaya terjebak berlacteduet!

Semoga bermanfaat!



0 yang mengekspresikan diri:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...