Refleksi Diri

EKPRESIKU...

Wednesday, July 4, 2012

Update Rumah: Pasang Langsir

Ok, langsir kat rumah dah siap dipasang. Wah...rasa sangat teruja bila langsir dah siap tersergam dan hampir melengkapkan teratak baru kami. As i told u, kami tempah langsir ni di Jakel, Shah Alam. So, dalam pukul 11.pagi Sabtu tu, installer dah datang. Depa buat kerja dua orang, memang cekap, pantas dan tuntas! Kejap je siap depa duk godek-godek, pastu taraaaaa dah siap!

I kan pencinta biru yang tegar kan...So, korang mesti dah boleh agak kan apa warna langsir rumah kami kan..kan..kan...hehe..Memang semua bilik dan ceruk yang berlangsir, saya pilih warna biru. Tapi jangan salah anggap ye, sebab biru ni macam-macam jenis biru. Ada biru turqoise, ada royal blue, ada electric blue, dan macam-macam jenis biru lagi. Saya cuba suaipadankan dan bermain dengan tona-tona biru supaya tidak kelihatan membosankan.

Untuk ruang tamu, saya sengaja pilih silver blue yang bercorak damask. Disebabkan ruang tamu kami tidak diletakkan wallpaper, so saya memilih langsir bercorak damask ini agar ruang tamu saya tidak kelihatan terlalu simple. Bila masuk je rumah, memang akan rasa tenang dan sejuk sebab warna langsir itu yang mungkin banyak memainkan peranan. 

Biru sangat sesuai digandingkan dengan putih, kelabu atau silver. Sebab itu, saya memilih gabungan warna putih dan biru untuk kabinet dapur saya. Dari segi pemilihan perabot juga saya banyak gabungkan dengan warna putih except for my L-shape sofa. Saya dah taknak amik risiko beli sofa kaler cerah sebab sofa yang lama ni memang sangat cerewet nak maintain bersih, suci dan murni. So, sofa lama ni i nak letak di ruang tamu atas. Untuk sofa baru, saya beli warna hitam, dan masih ada sedikit sentuhan biru uols (nak jugak). hehehe

Masa installer datang ukur langsir sebelum ni memang request nak ketinggian maksima untuk nampak rumah i yang comel ni lebih luas. Cuma tinggalkan sikit space untuk plaster ceiling. Tapi bila curtain dah siap, rupanya ukuran tu tak mencapai ketinggian maksima punggg..sebab biasalah i kan interior designer tak terlatih...hehe..tak reti nak bajet plaster ceiling tu tebal mana..hihi..tapi takpe..i'm still happy with the result..

Sengaja takpilih railing kayu supaya tak lari dengan konsep..(ecess..padahal sebab mahal..haha)


Hurm..bila dah ada kerja men drill ni opkos lah rumah akan berhabuk balik..Opsss..terlupa nak story mory pasal cleaning services yang haramjadah punya mangkuk ni (nada sangat marah). Sebab kan depa ni, kami terpaksa cari orang lain untuk buat balik kerja tertangguh depa ni. Dahla kuangajau, rosak binasa tinted umah ahkak tau..sentapppp sangattt...next entry i share ye..Harap sangat perkara ni tak terjadi kat korang..sob..sob..

15 yang mengekspresikan diri:

mama leen said...

cantik la kemn.. berseri..

Parin's wife said...

pewwitttttz!cantik lah kemn!bila nak pindah rumah ni?kemn,jakel ada jual langsir siap tak?saye malas nak tempah,kalau bole nak cari yg siap jahit je.;)

♥ Elin Adrenalin ♥ said...

idea yg bagus..untuk langsir tuh..di tinggikan untuk nampak rumah lagi kelihatan lagi luas :)

rumah elin pun begitu.tp bukan idea elin. suami yg lebih kretif dr isteri. hhahha..

Unknown said...

cantek.. pasni letak.. bunga2 kaler biru plk kt tepi 2.. hihihi..

Kemn Azmaili said...

@mama leen

thanks darl..

Kemn Azmaili said...

@Nur Raihana Abd Rahim

thank u dear..plan nak pindah after raya kot..yup, Jakel ada jual yang dah siap..tapi standard size la..

Kemn Azmaili said...

@♥ Elin ♥

wah..wah..encik suami u lagi kreatif ye..bertuah la badann...huhu

Kemn Azmaili said...

@cikpingu

thanks dear...harusss lahhh..hehe

zurayusoff said...

kemn,
betul2 tak sabor dah ni
nak sangat tgk keseluruhan umah yang dah dimake over

Kemn Azmaili said...

@zurayusoff

thanks dear...insyallah lepas raya pindah..nanti kt share untuk overall deko ye...btw, thanks for reading my blog.. ;)

MamaPatch said...

langsir cantik! selamat pindah rumah baru...

Kemn Azmaili said...

@Mrs.aisheiteru

thanks neber!

LINA EVERLYNN said...

cantekkkkkkkkkkkkk jugak :))

Kemn Azmaili said...

@LS-EVERLYNN

thankss lina... ;)

Husna said...

sama kita! beli kat Jakel SA. mmg best la kat situ..Jakel SA mmg hard selling la..diorg buat bg kita jd beli kan..ada jugak entry pasal langsir kat blog..kalau rajin singgah la hehe

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...