Refleksi Diri

EKPRESIKU...

Tuesday, April 22, 2014

Puisi 'Langkah'

LANGKAH

Dulu aku takut
Aku takut dengan langkah
Langkah aku itu
Seperti tiada penghujungnya
Langkah aku kabur
Gelap tiada cahaya yang menyuluhnya
Aku berhenti
Penat dan tenat
Aku jatuh

Aku derita
Meratap sengsara
Menangis seperti tiada esoknya
Derita itu
Tiada siapa yang tahu
Hanya Dia Yang Satu

Benar derita itu
Kifarah buat aku
Memenung langkah aku yang dulu
Kosong dan hitam 

Aku bangkit
Menepis setiap nafsu
Menutup bisikan pilu
Aku buang jauh
Kau yang mengejiku
Kau yang menghinaku
Kau yang mengaibku

Langkah itu
Terpasak trauma dalam tubuhku
Langkah itu
Membuka jalanku
Dalam kekaburan itu
Ada lohong cahaya
Bila aku teruskan
Berkompaskan mata hati ku

Langkah demi langkah
Aku terus lurus menerjah
Aku mendaki
Aku menelusuri
Duri dan tebing 
Langsung tidak aku geruni

Tergelincir langkahku
Namun disambut
Cengkaman tangan itu
Memaut tubuhku
Yang hampir terbujur kaku

Detik itu, saat itu
Aku sedar
Hanya aku yang mampu
Mengubah transisi langkah ku
Syukurnya aku
Kerana tangan itulah pemangkin langkahku

Hari ini
Aku masih melangkah
Mengharap langkah ku 
Esok lusa dan hari mendatang
Tidak lagi seperti 
Langkah ku yang dulu
Kemn Azmaili


0 yang mengekspresikan diri:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...