Refleksi Diri

EKPRESIKU...

Friday, January 6, 2017

Diari Penyusuan: Pengurusan Stok Susu Beku EBM Untuk Perjalanan Jauh

Entri hari ini masih berkisarkan breastfeeding. Terpaksa letgo jugak entri ni sebab dah lama dalam draf kan. Hehe

Pasti ada yang tertanya macam mana aku manage EBM untuk dibawa balik ke kediamanku di Sepang, Selangor. Perjalanan yang mengambil masa 4-5 jam ni sememangnya memerlukan pengurusan EBM dengan teratur dan cermat. Susu ibu ini harganya tak ternilai, walaupun tumpah setitik, pasti rasa sayu tu akan timbul. So, bayangkan la kalau susu EBM kita rosak ber beg-beg? Meraung wehh.

Ok, actually masa memula nak buat ni aku macam tak confident sangat duk memikirkan muat ke nak isi dalam boot keta ni. So, bila dah susun-susun tu, memang muat 2 box je dan ada separuh peti lagi EBM dalam deep freezer yang aku rasa perlu aku amik kemudian nanti.

Antara peralatan yang perlu ada ialah:

Kotak politerin (saiz ikut kesesuaian)
Ais 2 beg besar
Garam kasar 2 bungkus
Surat Khabar lama
Salotape yang kaler brown

Step 1
Utk lapisan pertama korang alas surat khabar dulu base bawah skali tu. Kemudian lapisan seterusnya letak ais dan taburkan sekali garam kasar. Garam kasar ni bertujuan untuk melambatkan tempoh kecairan ais.

Step 2
Seterusnya korang boleh susun EBM. Aku guna EBM storage bag. Senang dan jimat ruang bila nak menyusun tu. Korang boleh susun sama ada secara menegak atau baringkan storage bag tu, terpulan la ikut kepada kesesuaian.

Step 3
Lapisan seterusnya masukkan lagi ais dan ditabur sekali dengan garam kasar, kemudian letak balik surat khabar. Surat khabar ni tujuan nya pun sama nak melambatkan proses kecairan ais.

*Ulang Step 1,2,3 dan last sekali before nak tutup make sure last sekali di tutup juga dengan ais. Insyallah bila tiba di rumah nanti, EBM kita akan kekal beku macam mana berada di dalam deep freezer.

Semoga bermanfaat!


2 yang mengekspresikan diri:

jamilahamzah said...

banyaknya.. saya sekarang pam 2x ja kat opis..tu pun kdg2 1x ja.. sb ptg tu saya bagi direct kt anak lepas ambik dia. anak baru 5 bulan..dah start campur.. nanti saya jelajahla blog sis baca balik entry pasal EBM ni.. moga2 ada peningkatan stok pasni..

nhhas said...

Kuat semangat betul.
Bagusnya

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...