Refleksi Diri

EKPRESIKU...

Tuesday, July 26, 2011

Pulau Jerejak: Misteri dan Sejarahnya?

Salam,

Minggu lepas saya mengikuti Kursus Induksi Khusus di Jerejak Rainforest Resort, Pulau Pinang. Sebut pasal Pulau Jerejak ni mesti ramai yang dah tau sejarah mengenai tempat ini kan? Apa yang dimaklumkan kepada saya ialah pulau ini merupakan pulau yang menempatkan buangan / banduan yang agak hardcore pada zaman dahulu kala purba . Pulau ini juga dikatakan menempatkan orang yang mempunyai penyakit  seperti batuk kering dan sebagainya. Hurm, sejauh mana kebenaran cerita / fakta ini, wallahualam..selama 3 hari 2 malam saya berkursus disana, tak sempat la pula nak baca mengenai sejarah pulau ini. Tapi hasil daripada pencarian melalui Mr. Google, mari saya share sedikit info mengenai pulau ini:

Pulau Jerejak ialah sebuah pulau yang kecil di selatan Pulau Pinang yang terkenal pada suatu ketika dahulu kerana Penjara Jerejak. Pulau seluas 362 hektar ini kaya dengan sejarah, flora dan fauna. Pada tahun 1786, Francis Light, pengasas Pulau Pinang dikatakan telah sampai di Pulau Jerejak sebelum menuju ke Pulau Pinang. Pulau ini telah dijadikan pusat pengawasan kesihatan untuk pendatang-pendatang sebelum ke Pulau Pinang. Kemudian pada tahun 1930-an, pihak British telah membina sebuah hospital yang boleh menempatkan 150 orang pesakit batuk kering di pulau ini.Pulau Jerejak kini boleh dikunjungi dengan menaiki feri dari Bayan Lepas.
(Klik SINI untuk info lanjut)

Pusat Pemulihan yang menempatkan pesakit-pesakit pada zaman tu. Sekarang ni, tempat ini masih lagi wujud sebagai bukti peninggalan sejarah. korang akan nampak tempat ni sebelum sampai ke resort..

Cerita pasal kursus ni pula,. Kalau korang nak tau, selain daripada pelbagai penilaian yang saya cerita hari tu, kursus ini juga merupakan salah satu syarat yang wajib dipenuhi untuk pengesahan perkhidmatan. Kursus ini tak la seberat kursus-kursus yang pernah saya ikuti sebelum ini. Umumnya hanya memberi penerangan asas kepada agensi-agensi utama di JPM yang banyak memberi impak kepada pembangunan negara.

Seronok pergi kursus ni sebab dapat jumpa kacip2 di ofis lama. Teringat pula masa-masa berjimba yang kita habiskan bersama.
Kitorang duk situ, bilik tu duk dilereng bukit. Ada la 2 3 ekor sang kancil sebagai pengangkutan disitu. kalalu sang kancil lambat, jenuh la nak menapak balik ke bilik.hehe
Jeti tiba ke Jerejak Rainforest Resort

Best dapat jumpa klik lame..
Dengan klik baru di ofis baru..
pose skit depan swimming pool.. =)
lagi
dengan kak Hasnah merangkap photographer bebas, dan sifu makan2

otw back..cant wait to meet my 2 heroes!!!

last pose
ter"meet" cik urus setia yg comel masa borong jeruk di Kedai Jeruk Madu Pak Ali..

0 yang mengekspresikan diri:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...