EKPRESIKU...

Thursday, July 28, 2011

Tips Menjaga Hati Suami

Sabda Rasulullah:

" Seorang perempuan yang menyakiti suaminya dengan perkataan akan dikeluarkan lidahnya pada hari kiamat daripada belakangnya. Kemudian digantung lidahnya dan ditambat tangan dan kakinya dengan rantai. Di padang Mahsyar diseru kepada perempuan ini; Inilah balasan bagi orang yang derhakakan suaminya. Kemudian dihumban malaikat Zabaniah ke dalam Neraka sambil berkata lagi; Nah...rasailah olehmu akan seksaan yang amat pedih kerana kau telah menyakiti hati suamimu di dunia dahulu."

Isteri yang beriman akan berlapang dada dengan sikap suaminya walaupun pedih dan perit untuk menerima hakikat itu kerana ia yakin setiap ujian itu datangnya daripada Allah bukan dari suaminya. Si suami hanya sebagai perantaraan atau penyebab untuk Allah menguji sejauh mana ketaatan dan ketahanan jiwa si isteri. Kalau ia sabar, akan diberi ganjaran pahala besar sepertimana pahala Siti Aishah sabar menahan ujian daripada karenah Firaun terhadapnya.

"Setiap isteri yang sabar atas akhlak suaminya, maka Allah akan memberi ganjaran pahala sepertimana pahala yang diberikan kepada Aishah, isteri Firaun".

Setiap hari saya akan sentiasa akan beringat-ingat agar tingkah dan gerak laku saya tidak tersasar sehingga boleh melukakan hati suami. Selain mengumpul ilmu daripada pembacaan buku yang saya beli, saya kerap juga bertanya kepada kawan-kawan yang telah lama berkahwin dan menempuh pelbagai dugaan dalam rumahtangga ini. Kadang-kadang disebabkan kita ini kurang atau cetek ilmu rumahtangga lah yang membuatkan rumahtangga kita semakin hari semakin pudar, tiada lagi warna warni kebahagiaan yang diimpikan selama ini.


Untuk kita saling ingat-mengingati, seperti yang saya maklumkan dalam entri sebelum ini..makanya entri hari ini, saya nak kongsikan sama-sama dengan korang mengenai Tips Menjaga Hati Suami. Mari kita sama-sama amalkan. Insyallah akan beroleh keberkatan.

1. Selalu berdoa agar suami sentiasa menyayangi dan mengasihi kita. Bila suami pulang dari kerja, tegur dan sentuh suami sebelum membuat kerja-kerja lain. (Setakat ni, saya amalkan..alhamdulillah)

2. Luangkan masa yang betul-betul 'berkualiti' dan sekurang-kurangnya 30 minit setiap hari kepada suami. Cium tangan, pipi, dahi dan peluk lah suami sekurang-kurangnya 10 saat sebelum pergi kerja. Kajian membuktikan melalui amalan ini jangka hayat umur akan panjang 5 tahun dan pelukan akan menghasilkan hormon endorfin (happiness hormon) yang dapat mengurangkan keresahan
. (juga amalkan)

3. Cepat-cepat pujuk bila suami marah atau berkecil hati. Minta bantuan suami hanya jika sesuai. Sesuai pada masa, tempat dan jenis profesionnya. (suami jarang marah atau berkecil hati.. =) 

4. Tanya ibu mertua, abang atau kakak ipar mengenai hadiah yang disukai oleh suami dan belikan hadiah tersebut sebagai cenderahati atau untuk memujuk. (tak pernah tanya lagi laa..tapi kalo tak tanya pun, dia sendiri yang bagitau nak hadiah ape..hikhik)

5. Beri pujian terhadap penampilan suami (rambut, wajah, pakaian kacak, kesederhanaan dan seumpamanya). (oh, selalu je puji sampai naik riakk..hehe)

6. Tunjukkan keprihatinan dengan bertanya secara khusus mengenai kegiatan suami sepanjang hari (jika suami dalam mood yang sesuai). Belajar dan berlatihlah untuk mendengar dengan baik dan bertanya dengan tepat. Jangan tergesa-gesa untuk menyelesai masalah suami. Apa yang lebih penting ialah memberi perhatian dan simpati. (Memang selalu tanya sebab lately dia cakap dia rasa dia maca Shrek d Orga, boring buat benda yang sama je tetiap hari g kerja..huhu)

7. Bila ingin memesan barang untuk dibeli oleh suami, senaraikannya di atas kertas. Jangan buat suami terpaksa pergi ke kedai 2 atau 3 kali. (Hurm, memang selalu buat list, tapi ada jugak yg tertinggal..hehe)


8. Bila suami memberitahu yang dia akan pulang lewat, ucapkan terima kasih kerana memberitahu. (Ok bai, tak pernah cakap TQ pungg..)


9. Bila suami meminta bantuan, buatlah dengan serta-merta dengan ikhlas dan gembira dengan tidak mengungkit atau banyak komen. (Setakat ni Saya Yang Menurut Perintah SYMP)


10. Ucapkan kata-kata sayang yang romantik pada suami sekurang-kurangnya 2 kali sehari. Jika kita marah, tunggu hingga sejuk. Bila sudah sejuk beritahu suami apa yang mengganggu fikiran secara sopan. Jangan sesekali salahkan suami. (Saya biasanya akan diam tanda protes, tapi dia buat dunno je, takda perasaan..huhu)

11. Elakkan suami dari menunggu terlalu lama terutama bila bersiap. (Oh, memang ini adalah habit buruk saya.. =p)

12. Bila suami bercakap, beri perhatian sepenuhnya, hentikan apa jua pekerjaan yang sedang dilakukan (jika boleh). (Baiklah..)

13. Tanya suami bila dia ingin berehat atau tidur. (Oh, takyah tanya, febret dia memang tidoo..)

14. Peluk suami dengan penuh kasih sayang sebanyak 7 kali sehari. (Lebih kot 7 kali..hehe)

15. Telefon suami di tempat kerja hanya apabila ada perkara penting/kecemasan sahaja. Telefonlah dengan lebih kerap apabila suami menggalakkannya. (Kadang-kadang mesej je,  I Love U..)

16. Jika suami perlu menjauhkan diri sekali-sekala, tanya bila dia akan pulang. Fahamilah, dia perlu bersendirian untuk berfikir. (Okay, baiklah)

17. Jangan ganggu suami ketika dia sedang asyik melakukan sesuatu yang memerlukan penelitian. (Selalu kacau dia tengah tido..hahaha)

18. Jika suami marah, jangan sekali-kali menjawab, hanya tunduk dan diam (walau pun kita tidak bersalah). Terangkan keadaan yang sebenar selepas dia sejuk. (Okay, baiklah)

19. Bila meminta bantuan suami, terangkan pada suami dengan jelas mengenai kerja rumah yang perlu bantuan. Beri pilihan kerja yang disukainya. Jangan menyuruh-nyuruh dan gunakan perkataan yang sesuai serta lemah lembut. (Dia suka panaskan makanan dalam microwave..takkan tu je yg boleh?)

20. Pesan kepada suami untuk menelefon rumah apabila 'out station'. Jangan marahi dia jika dia tidak berbuat demikian cuma terangkan akan kerisauan kita apabila tidak mendapat berita. (Tak pernah pesan pun sebab memang dia akan call =) )

21. Sentiasalah kemas, anggun dan wangi sebelum tidur bersama. ( Baiklah)

22. Sokong pendapat suami kalau pendapatnya berbeza dengan orang lain. (Sokong sajaaa!!)

23. Peluk dan belai suami sekali-sekala tanpa implikasi seksual. (Baiklah)

24. Bila keluar berkereta, jangan ganggu suami yang sedang memandu (walau pun ada jalan yang lebih dekat atau kita sendiri boleh memandu dengan baik)... (Kalau perlahan sangat bawak keta, boleh mengundang mengantukk, caner?)

25. Jangan menunjuk-nunjuk yang kita tahu jalan selagi tidak dipinta berbuat demikian. Jangan berleter bila suami tersalah jalan semasa memandu. Bersangka baik apabila tersesat jalan.(Oh, tidak pernah sama sekali berlagak pandai, sebab saya memang buta bearing. hehe)

26. Sabar dan tenang bila mendengar cerita atau masalah suami. (Betul!!)

27. Jangan tukar-tukar saluran televisyen bila menonton bersama suami. (Sekarang febret channel kitorang sama, tapi kadang2 tukar jugak kalo memanjang channel bola! )

28. Jaga maruah suami terutama di khalayak ramai dan ikut kehendak suami di ketika itu. Segala bantahan boleh dilakukan semasa berdua-duaan. (Baiklah)

29. Bila berpegangan tangan, peganglah sebagaimana yang disukai suami. (Dah ada anak ni, dua-dua pegang stroller je..caner??)

30. Buatlah air minuman untuk suami tanpa diminta dan tanpa bertanya "Abang nak minum air apa?" atau " Abang nak minum ke?" (Oh, ni mudah saja..sebab dia suka air masak je..breakfast, lunch, dinner, hanya air kosong sajeeee..)

31. Bila makan di luar, berilah peluang pada suami untuk memilih tempat atau meja mana yang disukai. Tanyakan pada suami bagaimana kita perlu berkelakuan di khalayak ramai ketika di sisinya. (Memang dia yang selalu pilih tempat makan ikut selera dia, lagipun saya tak tau lah port makan best2 kat sini..hihi)

32. Sentiasa bersegera apabila bersiap dan jangan tiba-tiba ingin menukar baju yang dipakai. (Alamak, kadang2 buat juga camtu)

33. Hantar kad ucap selamat pada hari-hari istimewa. (Pernah buat!! Sekali je..hehe)

34. Belikan hadiah-hadiah praktikal dari masa ke masa contohnya tali pinggang, kasut, cermin mata hitam dan seumpamanya. (Ok, tak pernah lagi..sebab dia ni hightaste skit..kena kumpul duit manyak baru boleh beli..hehe)

35. Urut suami dari masa ke masa. (Jarang dah sekarang bila ada anak, Hadif la yg ganti urut daddy..)

36. Jika suami melakukan kesalahan/kesilapan, jangan sesekali menempelak atau 'pulangkan paku buah keras'. (Okay baiklah)

37. Sentiasa lebihkan suami daripada anak-anak (bersesuaian dengan situasi). (Caner kalo suami yang suruh lebihkan anak?hehe)

38. Beri layanan istimewa pada suami di hari-hari istimewa. Pergi 'dating' atau 'berbulan madu' sekali sekala.Layanlah suami sepertimana kita melayannya semasa baru-baru kenal dahulu. (Okeyyhh..!!)

Aku Terima Nikahnya..4 Jun 2010

Wahai isteri-isteri sekalian, marilah sama-sama kita amalkan!! Kalau ada lagi tips lain, kongsilah dengan saya juga ye!! =)

8 yang mengekspresikan diri:

Amy Syaquena said...

nice shraing...

p/s: amy singgah sini dari blog sinar raudah , salam kenal dan follow blog kamu , jemput ke sinar raudah ye. happy blogging..

AMMAR YASIR said...

Bagus tips ni...

F.Nesyita said...

Sangat berguna..n ade yg buat n ade gak yg tidak..emmm...thanks alot kema!

aziyana said...

wow bnyknyer tips..ada yg buat ade yg tak, tmbh2 bila ade ank..tp tu la kn ank xleh dijdikn alsan...

auuuw ni trasa nk g hanimun nih

Kemn Azmaili said...

amy,

thanks..sudah terjah belog kamu!!! =)

Kemn Azmaili said...

Ammar Yasir,

Thankss!! =)

Kemn Azmaili said...

Farha,

itula kan...sama-samalah kita amalkan ye... btw, dah follow u.. happy blogging!!

Kemn Azmaili said...

aziyana, biasalah kan..bila dah ada anak ni banyak benda terkejar-kejar nak buat kan...papepun, anak tidak boleh dijadikan alasan... =)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...