Refleksi Diri

EKPRESIKU...

Friday, January 24, 2014

CD Alunan Zikir & Doa Sufi Cilik : Rahsia Anak Cepat Menghafal

Ramai yang ingin tahu apa rahsia disebalik hafalan doa dan zikir yang selalu saya share kan video Hadif di Instagram hashtag #hadifinaction. Untuk pengetahuan semua, tak ada rahsia apa pun sebenarnya. Hanya CD Sufi Cilik ini lah yang hari-hari akan menemani Hadif setelah pulang ke taska. Perjalanan 30 - 40 minit dan kadang-kadang boleh jugak mencecah sejam lebih kami dalam kesesakan traffic jam untuk pulang ke rumah, waktu inilah yang kami menghabiskan masa bersama untuk nyanyi dan hafal sama-sama zikir-zikir dan doa yang dimuatkan di dalam CD Sufi Cilik ini.

Sebelum ini saya pernah kongsikan mengenai tarikan suara kanak-kanak kepada kanak-kanak dalam entri Tips Mendidik Anak. Ya benar-sebenarnya bahawasanya kanak-kanak sangat cepat terpengaruh dengan suara kanak-kanak lain. Sebab tu depa suka tengok iklan susu kan? 

CD ini memang 100% dialunkan oleh kanak-kanak. Tak perlu ambil masa lama, insyallah anak memang akan cepat sangat hafal doa dan zikir. Ada 12 lagu dalam ni, dan Hadif palinglah suka Zikir No.12 tu. Ya Hayyum..Ya Qayyum..kadang-kadang terus request nak dengar zikir tu.

Hadif juga mula menghafal Al-fatihah melalui CD ini. Lepas tu bila dah nampak macam dia minat nak ikut, so saya jadikan pula rutin sebelum tidur. Alhamdulillah seawal 2 tahun, Hadif dah boleh membaca Al-fatihah. 

Seawal bayi lagi saya dah cuba terapkan dengan alunan zikir dan ayat alquran. Tapi saya tak tahu masa tu saya beli CD yang dialunkan oleh ustaz atau penyanyi dakwah. Nampak macam anak ni suka, tapi macam sukar dia nak ikut. Bila dah jumpa CD ni, alhamdulillah sangat memang berkesan. Tips ni saya dapat dari kak Lina Karim. Korang mesti kenal kak Lina Karim kan?

Kat mana nak beli?

So far, saya tak pasti kat kedai ada ke tidak sebab saya selalu beli di salah satu gerai yang ada di Pasar Tani Putrajaya. Kat situ confirm ada. Saya dah tambah satu lagi koleksi zikir nanti saya share dengan korang ek. Itu saya letak dalam kereta husband, so takdela CD ni duk bergerak-gerak kan. Kenkadang kalau terlupa, hadif sampai nangis-nangis nak dengar zikir ni. Lagi satu bila time dia dah laloq tingtong mengantuk dalam kereta tu, CD ni lah ubat yang paling mujarab.

Target lepas hadif dan betul-betul lancar baca Al-fatihah dan zikir-zikir ni, nak kenalkan dia dengan JUZ 'AMMA. Alhamdulillah saya dah terima parcel dari Islamic Parenting Network, hanya disini yang jual CD Juz Amma dengan alunan kanak-kanak. Saya dah cuba cari kat luar memang tak da. Korang boleh try cari kat website tu tau. Nanti next entri saya share ye!

Selamat Mencuba! Semoga Allah permudahkan urusan kita mendidik anak!

p/s: 
Untuk lihat Hadif berzikir dan baca surah al-fatihah boleh tengok di IG #hadifinaction. Sekadar berkongsi untuk memberi inspirasi kepada ibu-ibu diluar sana!

0 yang mengekspresikan diri:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...