Refleksi Diri

EKPRESIKU...

Friday, July 29, 2011

Ramadhan Al Mubarak



Salam kepada semua!!!

Minggu ini merupakan minggu terakhir sebelum kita melangkah ke bulan mulia, Ramadhan Al-Mubarak. Sebulan menunaikan puasa dan selepas itu diraikan pula dengan menyambut Hari Raya Aidilfitri. Dalam kita duk sibuk memikirkan persiapan raya, jangan lah kita lupa untuk mengambil kesempatan beramal ibadat dalam bulan Ramadhan yang penuh dengan barakah dan seribu satu ganjaran pahala nya. Saya juga berpesan kepada diri sendiri juga agar tidak terlalu memikirkan persiapan raya, walaupun hati aku ni bergelodak nak sopink baju Hadif..huhu..Ini belum cerita pasal juadah berbuka,..Kalau boleh semua nak beli, padahal bukan tak tau pun semua tu tentunya mengundang pembaziran.

Oleh yang demikian, marilah sama-sama kita amalkan konsep kesederhanaan (wasatiah). Wasatiahlah dalam apa jua yang kita lakukan, tetapi perbanyakkan lah amal ibadat dalam bulan yang mulia ini. Kebetulan pula ofis baru saya ni mengadakan Program Tadarus Al-Quran. Alhamdulillah, syukur sangat kerana memang saya nantikan program seperti ini,.

Tahun lepas, masa mengandungkan Hadif, sempat juga saya khatam al-Quran dengan mengikuti program seperti ini di ofis lama. Syukur sangat sebab dapat khatam al-Quran semasa Hadif di dalam perut lagi. (cerita kat SINI). Sekarang ni, bila dah ada anak ni agak mencabar la sikit nak mengaji dirumah. Kadang-kadang tu nak baca Yasin pun dah susah bila si comel ku ini memulakan lontaran vokal (faham-faham je la ibu-ibu sekalian)..bukan memberi alasan untuk tidak berbuat demikian, tetapi ini lah hakikat yang perlu diterima dalam membesarkan anak. 

Baguslah program tadarus ni diadakan pada waktu rehat di ofis ni. Bolehlah saya gilap kan semula cara hafazan dan memperbaiki bacaan al-Quran saya yang tak seberapa ni. Dek kerana kenaifan saya dalam bacaan al-Quran inilah saya ambil kesempatan di bulan mulia Ramadhan untuk memperbaiki kelemahan saya ini. 

Bercerita pula pasal tarawikh, sedih dan hiba juga bila mengenangkan tahun ini saya tak dapat nak solat  berjemaah di masjid. Buat sendiri di rumah jela jawabnya..Yelakan, Hadif tu kecil lagi. Camne nak solat kalau saya bawa dia sekali? Takpela, tahun ni my husband je la yang pergi. Insyaallah kalau dipanjangkan umur, tahun depan kami pergi bertiga !!!

Kesempatan ini, saya mengucapkan Selamat Menyambut Bulan Ramadhan dan Selamat Menunaikan Ibadah Puasa kepada semua umat Islam di seluruh dunia!! Semoga segala hikmah disebalik bulan yang penuh mulia ini dapat dihayati bersama-sama dan memperoleh keberkatan dalam menempuh kehidupan duniawi dan ukhrawi.

Ameen..

(p/s: ramadhan baru nak mula, baju raya dah siap!!Apakah???)

2 yang mengekspresikan diri:

F.Nesyita said...

Selamat Berpuasa kema sekeluarga..fa dr thn lpas pn jarang dpt terawikh kt masjid..hope kali ni dapatla menjayakannya..Selamat Menjalani Ibadah Puasa bertiga..hehhe

Kemn Azmaili said...

Selamat berpuasa juga Fa,

Yelakan pengorbanan seorang ibu..terpaksa la kita terawih di rumah je.. =)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...