Refleksi Diri

EKPRESIKU...

Monday, May 6, 2013

Corat Coret DPA Siri 2 : Bertanding dalam Pilihanraya

Selamat tengah hari para-para dan pari-pari,

Okay, setelah berjaya tunaikan entri DPA Siri 1, mari kita teruskan pula dengan siri seterusnya ini. Kali ini aku nak share ngan korang mengenai proses Pilhanraya DPA yang telah dijalankan bagi mengisi kerusi-kerusi exco yang akan dipilih secara demokrasi oleh para peserta which is kawan-kawan DPA jugak. Seyes, benda ni sangat menarik sebab ini lah pengalaman pertama aku merasai bahang pilihanraya yang sebelum ni sikitpun aku langsung tak amik port.

Nama aku telah dicalonkan sebagai Timbalan Penghulu. Masa tu aku pun tak berapa kenal sape yang calonkan aku. Maklumlah..yang konker time tu budak batch lain..so aku yang golongan minoriti ni terkebil kebil la terima cabaran tu walaupun jauh disudut hati aku memang takkan menang pun. Pola pemilihan calon pada Penggal 1 ni pada aku adalah lebih "bias" kepada batch. Batch yang ramai akan menang, batch yang kalah perlu lah terima kekalahan itu dengan hati yang terbuka. Nak-nak pulak, saingan aku memang semua daripada batch yang sama dan masing-masing cukup hebat dengan manifesto yang mampu memancing undi. 

Aku memang takda manifesto pungg..Sebab pada aku, buat apa nak bergadai janji kalau kita dah cuba nak realisasikan benda yang tak pasti. Aku sahut cabaran ni pun bukan sebab untuk menang, tapi lebih kepada pengalaman dan yang pastinya aku nak diorang tahu bahawasanya batch aku yang kerdil ni wujud kat DPA ni..hihihi...So, apa yang aku boleh janji ialah setiap tugas yang diberi aku akan cuba buat sehabis baik. 

Masing-masing calon dengan tagline masing-masing, dengan manifesto yang cukup hebak. Aku dah menggelabah ayam kejadahnya nak tagline bagai..kahkahhh..akhirnya aku jumpa jalan penyelesaian..masa tengah kelam kelibut tu aku boleh pulak teringat tagline kelas aku masa Form 6. Kebetulan pulak kelas kitorang menang untuk tagline tu masa Minggu Bahasa tak silap. Aku pun apa lagi...kasi tarukkk je lahh..Dah alang-alang tagline tu memang idea aku dan kawan-kawan lain kan..Tagline aku yang berbunyi:

Fikiran Positif, Hapuskan Skeptis,
Tindakan Efektif, Lahirkan Perintis,

bhahahahahahahahah...gila kentang poyo sangat bunyinya...tapi aku macam layankan aje semua ni sebab aku rasa time ni semua orang poyo kot...kahkahhh...gasaklah labuuu...

Kitorang si colan-colan ni siap ada pengucapan umum bagai...Memang dahsat sangat perasaan aku time tu. Dada berombak kalah tsunami 8.8 skala ritcher..Ye lakan..ko nak kena berhadapan dengan orang yang langsung ko tak kenal. Masa tu ko akan fikir, apalah yang diorang kat bawah ni carut kat aku kan...kahkahkah...Masa ni lah ko akan buat muka tebal 10 inci..tembel semacam seumpama kata-kata pujangga, "Mampus tak layan.." hahahah

Proses Pilihanraya berjalan dengan lancar. bermula dengan penamaan calon, buang undi, pengiraan undi, dan sehinggalah pengumuman Keputusan Pilihanraya. Aku memang tak suspender langsung sebab aku dah set dalam kepala "Kalah itu Pasti!"..hahahha..so kalau tanya apa ekpektasi aku untuk pilihanraya DPA ni, memang zero...

Bila proses pengiraan undi, kami colan-colan ni diberi peluang untuk melihat sendiri proses pengiraan undi dijalankan. Tabik betul kat team SPR DPA ni sebab depa punya telus tu memang boleh salute lah. Segala alat komunikasi bagai memang langsung haromm demi menjaga kemaslahatan dan kerahsiaan undi..hehehe..

Bila keputusan dah diumumkan memang happening..Masing-masing bersorak bagai sebab calon yang dipilih menang merebut kerusi yang dipertandingkan. Dan paling mengejutkan aku, bukan sebab aku kalah..tapi sebab aku kalah tipis, yang mana calon yang menang tu menang majoriti mudah. Uhuk uhukkk...dan bermula saat itu, aku mula sedar bahawasanya mereka bukan undi sebab batch semata, malah mereka juga undi sebab calon. 

Bila dah setel pilihanraya tu, aku ingat aku dah selamat lah dari bala yang menimpa bertubi-tubi diriku ini..Ropanya, nama aku dicalonkan untuk jadi Setiausaha II. Atas kuasa majoriti exco, mereka pun tariklah aku jadi S/U ni. Pada awalnya aku memang berat hati nak terima, sebab aku tau kerja yang paling sibuk adalah menjadi S/U..Tapi atas pandangan dan support daripada kawan-kawan, aku pun merelakan jasad aku diperkotak katikkan sepanjang Penggal 1 ni..hihihi

Jadi inilah serba sedikit Corat Coret DPA untuk siri Pilihanraya ni..Pengalaman ini memang akan aku ingat sampai la bebila sebab macam-macam peristiwa lawak berlaku masa pilihanraya ni. Dengan berkempen bagai nye, dengan poster lagik, dengan tagline yang penuh kontroversi nya...kahkahkah....Bila ingat balik, aku akan tersenyum sendiri...Ini semua poyo!!

kawan-kawan yang bertungkus lumus berkempen..kahkahkah

Manes pun jadik kambing itam sama macam aku..Nama beliau dipetik untuk calon Exco Kebudayaan.

Proses membuang undi dijalankan dengan penuh teratur dan cukup telus


Fakta:
Akibat wujudnya undi rosak yang dikatakan terdapat sabotaj daripada golongan yang kurang bertanggungjawab, selepas pilihanraya berlangsung kami semua telah dikenakan hukuman denda menulis esei yang bertajuk ..eh aku dah lupa dah..tapi yang pastinya esei tulisan tangan 5 m/s. Inilah ironinya Pilihanraya DPA. Takkan ada di Pilihanraya Umum tau...! One for All..All for One! katernyerrrrr

Next entri...teater..teater..dan teaterrrr

babai!

0 yang mengekspresikan diri:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...