Refleksi Diri

EKPRESIKU...

Monday, May 20, 2013

Corat Coret DPA Siri 3 : English Night - Alice In Wonderland, III, Kuchkuch Hota hai, Animal Farms

Salam,

Enteri sebelum ni dah citer pasal pilihanraya kan,..makanya hari ini kita teruskan dengan siri seterusnya. Siri kali ini nak share dengan korang mengenai watak-watak yang wujud dalam DPA ni. Sejujurnya pada awal kursus ni aku memang tak boleh nak kaitkan apa relevannya ko kena buat kerja macam ala-ala artis budaya ni. Tapi lama-kelamaan aku sedar bahawasanya melalui aktiviti-aktiviti ini lah ko akan bina keyakinan ko untuk berhadapan dengan manusia disamping ko sendiri boleh sedar yang ko mempunyai bakat-bakat terpendam yang tak pernah ko tau pun sebelum ni.

Okay, entri kali ni nak share pasal modul yang aku rasa jarang-jarang sangat ada di mana-mana kursus selain di DPA ni. Ada modul luar dan ada jugak modul dalam kelas. Untuk modul dalam kelas, ko perlu buat task yang diberi sama ada secara individu atau secara berkumpulan. Standard la tugasan individu mesti ko kena buat esaimen, kalau group kena buat presentation. Ok, itu pada aku adalah biasa dan kat univeristi pun ko dah ada pengalaman macam tu.

Dua modul kelas dan boleh la dikategorikan sebagai modul separa kelas ni ialah Modul Pengukuhan Bahasa dan Modul Etiket, Protokol dan Pengurusan Majlis. Untuk Modul Pengukuhan Bahasa, sepanjang minggu modul ni ko memang kena masuk kelas Bahasa Inggeris. Modul ni jugak memerlukan ko untuk public speaking secara impromptu senang kater spontan lah. Nama ko dipanggil oleh juri, cabut tajuk then bercakap dan meraban la ko selama 5 minit kat atas pentas tu sambil disaksikan oleh rakyat jelata dibawah sambil ketawa mengekek-ngekek dengan gelagat masing-masing... Okay, lepas dah selesai hazab ko dengan public speaking tu, ko memang kena siap siaga dengan tugasan yang sangat lah mencabar yang melibatkan markah keseluruhan untuk setiap sidang. Tugasan ini dinamakan English Night. Urus setia iaitu Pegawai Penyelaras (PP) akan bagi tajuk untuk setiap sidang/kumpulan dan ko perlu buat mini teater berdasarkan tajuk yang diberi tu.

Untuk English Night ni aku amik watak sebagai Penari..kahkah..Ini semua demi Manes lah..Aku memang tak berapa nak gemar terjebak dengan performance sebab aku rasa diri aku lebih selesa untuk buat kerja belakang tabir. Tapi aku gagahlah jugak menari untuk kesekian kalinya demi menemai sahabat baik ku itewww...pui..pui..

Make it short and simple, jom la layan gambau English Nite ..

Sidang Armada : 
Alice In Wonderland - The Invasion (kot ke tajuknye, lupe dah)

Mengisahkan cerita yang diadaptasi melalui Filem Alice In Wonderland tetapi telah diinovasikan dengan menambah watak-watak lain yang buat citer ni lagi menarik. Antara watak-watak tambahan ialah abam vampire ensem si Edward Cullen, ada hero kacak tetapi pelik si Jack Sparrow, dan juga watak si orga Shrek. Aku suka sangat masa attend persembahan depa ni sebab props dalam dewan sangat menghidupkan suasana seperti ko di Wonderland! Kreatif tau! 

Antara watak-watak dalam AIW ni..mamat dua ekor ni Tweedledee and Tweedledum..

Watak Flower with faces.. Farah Cindelynna pun ada kat sini..hehe

Ni ada watak caterpillar, the playing cards & si lejen mad hatter

 Sidang Battlelion : III -
Julius Caesar, M. Luther King & Devdas (Sidang gua)

Mengisahkan tiga cerita yang diceritakan semula melalui 3 sahabat yang tersesat di dalam mesin masa. Kisah pertama adalah adaptasi kisah Julius Caesar yang menceritakan tentang kisah pengkhianatan (BETRAYAL) membawa kepada kejatuhan pimpinan Caesar. Cerita kedua pulak adaptasi daripada kisah perjalanan Sir Martin Luther King yang memperjuangkan nasib kulit hitam kepada hak kesamarataan (EQUALITY). Kisah ketiga pula membawa ke era Bollywood iaitu kesetiaaan (LOYALTY) yang diadaptasi melalui filem Devdas. Dah terjadilah persembahan THREE (III) !!


Ada 3 cerita dalam ni : Julius Caesar, Martin Luther King & Devdas

Penari Kabret DEVDAS..kahkah..saree merah tu Diva Paro...superb!

Ini watak dalam Julius Caesar


 Sidang Comrade - 
Something Happens (Kuch kuch Hota Hai)

 Aku rasa filem ni seantero dunia dah tau kot. Bezanya cuma Comrade bawakan dengan versi omputeh. Yang best sebab bila sebut Bollywood je mesti ada joget-joget kan? So aku rasa sangat terhibur dengan persembahan depa yang diselangi dengan tari menari ni. "ye larki he..devani hey devani..devani..devani..." alahahaii nyer puunnn...syiok!

Ini KKHH versi omputeh..curlass tauu



 Sidang Delta : 
Animal Farms (terbaekk watak vavi as main character tau..ko mampu ?)

Ini pulak memang sangat rare untuk aku sebab aku ni bukan kaki tengok teater. Katanye citer ni adaptasi melalui teater Animal Farms yang memang pada aku sangat-sangat menarik. Tajuk tema yang Delta dapat memang agak heavy tak silap aku berkaitan politik kot. Tapi depa bawakan kisah politik ini dengan para-para binatang sebagai wataknya. Hebat sangat ni! Menjadi sangat watak si babi Napolean yang sangat kejam. Citer ni seyes memang heavy, tapi aku enjoy dan sentiasa kagum dengan kebolehan kawan-kawan yang bombastik sangat! Suka ahkak tawww....hehehe

Bila si Vavi Napolean menakluki doniaa...harhar..double thumbs up!
 
Sori aku memang tak banyak sangat gambar..maklumla henpon tak canggih...Inilah serba sedikit gambar yang ada dalam henfon barai mak jemah. Sebenarnya setiap persembahan ada kekuatan dan kelemahan masing-masing. Ekceli modul English Nite ni depa nak uji tahap kebolehupayaan peserta mengendalikan tugas atau program dalam Bahasa Inggeris. Tugasan dinilai secara keseluruhan bukan perseorangan. Kesian pada sidang Armada sebab persiapan depa selalu tergesa-gesa sebab selalulah kena jadik first presenter. Credit pulak untuk Sidang Delta sebab sidang ni ada ruang dan masa yang boleh dikatakan mencukupi kalau nak dibandingkan dengan lain-lain sidang sebab dah tentu sidang Delta adalah last presenter. Biasanya hasil yang terbaik adalah daripada Sidang Delta. Depa ni bukan je ada pelakon-pelakon yang hebat, malah audio system pun tak kurang hebatnya. Dengan smoke machine, spotlight bagai dah feeling-feeling AJL dah bila Sidang Delta perform..

Setiap perancangan daripada mula sampailah habis, memang dibawah kelolaan perserta DPA. Tujuan utama bukanlah nak tunjuk sapa lebih hebat dalam persembahan, tetapi teamwork. Teamwork ni diasah daripada kursus ni untuk kita apply bila kita masuk ofis nanti. Dari sini, kita dah boleh lihat sapa yang outstanding sangat, sapa yang suka playsafe, sapa yang suka jual ikan, eh macam-macam lah. Layan je lah...yang penting outcome, impaknya semua untuk kepentingan perkhidmatan awam. Yang pasti aku kagum dengan bakat kawan-kawan Laskar Wizurai!

 *_____*

Habis entri English Nite, next kita citer pasal Malam Protokol pulak. Eh teringat pulak Gusti Putri dengan Sultan Melaka...Asmaradana pun hado...

Stay tuned!!

0 yang mengekspresikan diri:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...