Refleksi Diri

EKPRESIKU...

Tuesday, December 30, 2014

Cadangan Susunan dan Melabel Pakaian Terpakai Untuk Sumbangan PASCA Banjir

Assalamualaikum dan selamat pagi,

Korang mana yang berhajat nak menyumbangkan pakaian terpakai digalakkan untuk mengasingkan pakaian serta melabel mengikut kategori bagi memudahkan urusan para pari volunteer nanti. Perkara yang paling utama adalah perlu pastikan pakaian terpakai yang disumbang itu berada dalam keadaan sempurna, tidak koyak atau kotor. And satu lagi diingatkan jugak, jangan la sampai tergamak dan menyumbang pakaian dalam terpakai ye. Rasa macam tak logik je kan? Tapi inilah realiti melalui pengalaman kami semasa menjalankan QC untuk misi tahun lepas.

Ini adalah contoh atau cadangan susunan pakaian terpakai. If nak pakai kotak or plastik untuk simpan pakaian tu pun takda masalah.






Ada yang mempersoalkan tentang tergamak ke nak bagi pakaian terpakai ni? Pandangan peribadi saya, tiada salah nya nak menyumbang pakaian terpakai asalkan ia masih lagi elok dipakai. Kadang-kadang kita perlu ingat, pakaian yang disumbangkan itu tidak semestinya lusuh. Ada juga sesetengah penderma yang terlalu sayangkan pakaian, simpan peram lelama dan ada juga yang beli tapi tiba-tiba rasa macam kurang sesuai nak pakai. Banyak juga yang kami terima pakaian yang label dan tag harga masih belum ditanggal.

Selain itu, team volunteer juga perlu main peranan untuk merancang dengan teliti agar sistem pengagihan kepada mangsa kelak lebih praktikal dan sistematik. Apa yang penting, ada bahagian kita yang menyumbang kepada meringankan beban mereka yang memerlukan. 

Tak salah menyumbang pakaian terpakai asalkan ia masih sempurna, diasing dengan elok dan kemas sudah cukup menterjemahkan keihklasan kita. Wallahualam...


2 yang mengekspresikan diri:

Irfa said...

betul tu, kdg sayang sangat, simpan sampai lupa..bila bukak balik, dah x muat nak pakai.huhu

cik hani said...

betul tu, saya pun pakai pakaian bundle..
yang penting, kita ikhlas

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...