Refleksi Diri

EKPRESIKU...

Friday, January 14, 2011

My Little Sweet Baby's Name


Sabda Nabi yang telah diriwayatkan : 

"Sesungguhnya kamu akan diseru pada hari Qiamat nanti dengan nama-nama kamu, oleh itu perelokkanlah nama kamu".

Adalah menjadi kewajipan kepada ibu bapa untuk memberikan nama yang baik kepada anak yang bakal lahir. Saya sememangnya sangatlah teruja untuk memilih nama-nama yang sesuai, dalam erti kata yang lain nama itu perlulah mempunyai makna yang baik. Sejak kandungan berusia 8 minggu lagi saya sudahpun mula mencari nama-nama yang dirasakan sesuai, baik nama untuk anak lelaki ataupun anak perempuan. Tetapi hasil daripada pencarian nama tersebut, nama anak lelaki lebih banyak yang saya kumpul berbanding nama anak perempuan. Rupa-rupanya memang sudah tertulis olehNya bahawa saya bakal menimang seorang cahaya mata lelaki!! Dengan izin Allah!! Alhamdulillah!!

My husband memang dah tahu yang saya ni memang over excited lah duk mencari nama-nama utk baby kami ni. So memang dia bagi 100% kepercayaan kepada saya untuk mencari nama-nama baby ni. Infact kak long saya pun memang suruh saya yang carikan nama untuk anak buah pertama dulu. Rutin saya bila balik je rumah, sebelum tidur saya akan tanya husband okay tak nama yang ni, nama yang tu, nama yang nu...pastu my husband mesti ada je komen, "Taknak lah..nama tu sama ngan jiran i la..tak nak la, sama ngan kawan i..tak nak la, nape pelik sangat bunyi nye..". Macam-macam la dia duk ngomel..hish..pening jugak saya dibuatnya..


Dari segi pemilihan nama for our baby ni, saya sebenarnya cenderung mencari nama yang sebutannya lebih berunsurkan kepada sebutan bahasa Arab (itu sebab my husband cakap bunyi pelik)..ada juga nama yang saya cari berdasarkan nama-nama para sahabat Nabi, pejuang-pejuang Islam zaman dahulu dan pemimpin-pemimpin yang berkaliber (of course yang beragama Islam)..yela kan, orang kata nama ni sememangnya mencerminkan peribadi dan mempengarahi sifat dan tingkah laku seseorang individu. Saya setuju sangat!!


Bila kandungan dah masuk 24 minggu, baru lah kami berdua dapat kata sepakat untuk memilih nama for our little sweet prince!! Seolah-olah nama itu telah ditiup oleh Allah kepada kami untuk menamakan cahaya mata yang bakal lahir beberapa minggu je lagi ni..Sebelum pregnant dulu, pernah saya cakap dengan my husband, "Kalau kita dapat baby boy, i nak nama dia adalah sama skit2 dgn nama i ye, kalau baby girl sama skit ngan nama u, hokehh..". My husband setuju (tapi tu dulu)..Sekarang tetiba je dia cakap nak ada skit2 nama dia..aduss..pening lagi dibuatnya..


Finally, we both have make a final decision!! Hoping that there is no amendment yet..Apa yang penting, nama itu membawa maksud yang baik dan lagi satu nama my baby ni masih jarang-jarang didengar (setakat ni lah kann..)..Tapi apa yang pasti takda lagi kot sedara mara, sepupu sepapat, puak rabak saya yang sama nama dengan nama yang kami pilih ni..hehehe..

p/s: baru-baru ni tetiba my husband ckp nama yang kami decide ni ada sama dgn kawan dia masa sekolah, tapi dia considered OK sbb kawan dia sekarang ni dah jadi Doktor..(harap-harap anak umi jadi doktor la ye..hehe)


So, apa lah agaknya nama baby saya ye? jeng..jeng..jeng..mestilah kena surprise kann (padahal ada je yg dah tau..hehe)..Dalam Islam pun digalakkan memberi nama anak pada hari ke-7 selepas kelahiran..Saya kira lebih eloklah kiranya tunggu saja kelahiran baby saya nanti ye..Insyaallah!!


~end~

2 yang mengekspresikan diri:

mardhiatul said...

dhia pun x sabar menunggu baby Kemn... =)

Kemn Azmaili said...

dhia,
okay..just wait and see ya.. =)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...