Refleksi Diri

EKPRESIKU...

Thursday, September 8, 2011

BBQ di Malam Raya Pertama

Salam kepada semua,

Kalau nak dibandingkan dengan tahun-tahun lepas, raya tahun ini adalah raya yang paling bermakna. Yelakan, dulu kalau raya asik duk main ngan anak buah je. Tahun ni, dah ada my lil ones yang the very the noty tu. tambah pula anak my sis Angah yang sangat la behave kalau nak dibandingkan dengan Hadif ni..hihi..

Nak cerita menu raya pertama kitorang di Pelindung ni, ada macam-macam..Macam biasa, malam sebelum raya memang akan sibuk duk memasak juadah untuk esoknya. Menu raya tahun ni sama dengan menu-menu tahun sebelum ni (tapi i tak pernah jemu sebab masakan air tangan umi). Ada ketupat, nasi impit, lemang, rendang ayam, rendang daging, gulai ayam, kuah kacang dan yang speselnya tahun ni den dapat rasa air tangan adik-adik yang tersayang. 

Menunya - udang dan lemon bakar, ayam lemon marinade (fulamakk..memang sedap!). Mula-mula ragu-ragu jugak dengan kepandaian adik aku ni. So, malam before raya tu kitorang dah try test resepi dia. Oh lupe nak kabo, si Abang la yang jadik Ketua Chef nye, si Adik dan Akak sebagai Pembantu Chef. So budak bertiga ni lah yang amik kontrak part BBQ ni. Dari membeli barang ramuan, basuh ayam, sampailah ke perap..depa bertiga jelah buat. Sorylah adik-adik ye, kakak-kakak sekalian dah ada anak, payah nak nolong kamu nak berkecah-kecah dengan lemak ayam nye..hehehe

Bila dah try udang lemon tu, fuhhh..memang sedap walaweii lah!! Pelik jugak la sebab perap tak lama mana pungg tapi rasa dia memang rasa lahhh (ape aku cakap ni?). So, saya tanyalah si Ketua Chef ni, mana lah dia tau resepi ni, sebab seyes memang rasa dia sedap dan ko macam payah skit nak benti makan benda alah yang dia buat ni. 

Dia cakap dia tengok rancangan kat Astro, License to Grill. Then try buat kat rumah, then jadilah.. Takpela, yang penting segala benda alah yang di grill ni memang sodap tekak aku telan.. hehe

Antara ramuan penyediaannya yang saya ingat, daun ketumbar, lemon, buah macam epal or nenas, dan lain-lain lagi yang den tak ingat..nanti kena tanya Tuan Chef Kmy Kmo dulu, then saya share dengan korang ye..

Meh layan gambar time BBQ...

Inilah rupe udang yang akan di grill tu
udang punya ramuan tak same dengan ayam
nak kena cocok ni yang den tak rajin

rajin sunggoh anak teruna pak azmaili ni..ingat sonang nak suh depa rajin cenggini?

Siap untuk test di makan
panggang jgn tak panggang

my BIL yang rajin gile malam tu

enterprem skit pak cik n sepupu ku

Hah, inilah Tuan Chef Kedaung, sian membako sambil bercangkung je..hihi

enterprem lagi sepupuku yang single

amboih lahapnye pakcik aku sorang ni.. =P

hah, budak bolat baju biru ni dari baby sampai ke beso bulat segitu lagik =)


2 yang mengekspresikan diri:

mardiana said...

teringat bbq kat umah kemn dulu. best!!!

Kemn Azmaili said...

@mardiana

seronok kan dapat together getha reramai cam dulu... =)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...