Refleksi Diri

EKPRESIKU...

Friday, December 23, 2011

Bagaimana nak kekalkan hubungan?Benarkah dia Mr. Right kita??

Salam,


Dua tiga hari ni kebetulan adalah beberapa blogger yang berkongsi tentang kisah hubungan cinta mereka. Kalau korang baca salah satu entri di blog Kak Filla, siap ada readers hantar emel kat dia mintak pendapat tentang hubungan dia dan pasangan dia. Semalam, terbaca pulak entri adik blogger comel yang sedang meletup kebabomm belog nya yang glemeres dengan pelbagai tips dan tutorial berblogging, Lyssa Faizureen di Lyssa Secret.  Dalam entri Lyssa semalam, dia menyatakan perasaan sedih yang diselubungi nya sepanjang 2 tahun dalam hubungan cinta remaja nya dengan buah hatinya, Mr. Pritt.


Semua orang pernah bercinta bukan? Dalam erti kata lain, adalah boyfren 2, 3, 4 orang..hehe. Korang start bercinta cintun ni bila? Kalau tanya saya la kann..darjah 6 gua dah ada boyfren tau!!advance haku kan...hehehe..belum citer masuk sekolah menengah, kejap kapel ngan anak Pengerusi PIBG, kejap kapel ngan football star (kat skolah je la), kejap kapel ngan Olahragawan Sekolah sebelah, kejap kapel ngan Mamat Skate, kejap kapel ngan Abang Navy, yang takleh belah tu ngan Mat Rempit pun boleh kapel..hahahahahha..


Pertemuan dan perpisahan tu memang adat dalam hubungan. Bukan sengaja kita nak berpisah or break or clash dengan seseorang itu melainkan kita mempunyai alasan. Eh, ada ke orang break dengan partner dia sebab sesaje je? " I nak break dengan you. titik.". Kenapa? " takda pape. saje nak break...". Memang nak kena makan panggggg!!!..hehe..Setiap orang ada alasan tersendiri, tak kira la apa juga alasan nya yang penting hanya dia saja yang tahu mengapa perlunya perpisahan.


Dalam setiap hubungan sudah tentu ada pasang surutnya. Baik yang bercinta sebelum berkahwin, ataupun sesudah kahwin. Perkara pokok yang perlu ada dalam setiap hubungan cinta adalah kejujuran. Kemudiannya barulah lahirnya perasaan sayang. Pasangan kita juga perlu menerima apa adanya kita. Saya menolak sekerasnya bila bercinta, you mesti jadi macam apa yang i mahukan. You nanti kalau nak dating ngan i, pakai mesti kena meletoppp..kalau u keluar dengan orang lain jangan berani nak pakai melawa bagai..Kalo boleh you kalau dengan i, kena pandang i je. Jangan gatai mata tu duk sibuk melilau usha orang lain. Boleh ke gitu?


Bila dah bertahun-tahun kapel, mula lah masing-masing menunjukkan sifat yang sebenar. Dalam setahun tu boleh kira ngan jari berapa kali hidup aman damai. The rest tu berperang memanjang. Kalau yang girl mula lah berdrama air mata. Tiap-tiap malam bergayut duk sok sek sok sek kesat hingus menangis. Lepas tu mula lah bermonolog, jahat sangat ke aku ni? Keji sangat ke aku ni sampai dilayan begini? Orang kata mereka yang baik hanya untuk orang yang baik. Habis, aku tak baik ke??? Balik-balik aku yang salah..


Kalau yang jejaka pulak, mula la berjanji sumpah setia. Kita tutup citer lama, kita bukak buku baru (tiap-tiap tahun janji macam ni). Guys biasanya akan make it simple. Taknak peperangan tercetus lama, dipujuk nya macam-macam janji. I janji I akan jaga you sampai bila-bila. I janji takkan buat you nangis lagi. I janji akan jadi seperti yang you mahukan. Tapi dengan syarat you pun kena janji dengan I you pun kena berubah.


Persoalannya disini, adakah kita betul-betul pasti bahawa benarkah dia Mr. Right kita? Betul, kita boleh merancang semuanya tetapi pokok pangkalnya Allah yang menentukan segalanya. Dalam erti kata lain, jodoh di tangan Tuhan. Bagaimana pula bagi yang menyangkalnya? Oh, ini semua ujian dari Allah untuk aku hambanya, aku redha terimanya. Satu hari nanti dia akan berubah demi aku, kerana dia amat menyayangi aku. Siapa kita untuk mengubah dia?


Peganglah kepada ayat ini, " Tiada sesiapapun di dunia ini yang mampu mengubah diri kita melainkan diri kita sendiri". Kalau betul si dia berubah pun, mungkin ianya hanya bersifat sementara.


Bagaimana kita nak tahu dialah orangnya..Dialah Mr. Right kita. Dialah orang saya impikan selama ini. Biasanya apa yang kita impikan memang tak tercapai dek akal. Nak yang ensem ala  Aaron Aziz, badan katang tak hengat, romantik habis, suka budak-budak, pandai masak, berduit bukan semata malah kaya bolehlah bagi aku banglo 10 bilik sebijik, kereta ada 5 bijik, okay dah lah banyak sangat dah berangan mengarut ni. Istighfar..

Okay, pertamanya jangan lah terlalu memasang niat yang tinggi kemain nak hok tu hok ni. Cukuplah niat kita, " Sahaja aku mencari pasangan hanyalah sebagai pelengkap hidupku..". Ya, pelengkap. Pelengkap utama ialah iman. Kalau iman kita masih cetek, harap si dia boleh membawa kita perkukuhkan iman. Kalau kita manusia yang bangsa cepat gelabah, ini nak risau itu nak risau, kepochi habis..Si dia kenalah seorang yang cool, relaks..ada masalah pun macam orang takde masalah. Kalau kita orangnya selamba habis..rumah lantak pi lah nak tunggang langgang cemana, si dia mestilah orang yang sistematik, displin ala-ala pengawas gitu. Tapi ni yang paling penting, kalau kita ni bangsa yang tak suka hafal jalan (buta bearing), tolonglah pastikan yang si dia tu bukan macam kita!! hehehehe


Serasi bersama. Serasi ni macam ada chemistry la. Mudah je semuanya. Walaupun kadang-kadang penting ada perbezaan dalam hubungan, tetapi persamaan pun juga penting. Susah jugak kalau kau orang yang suka bersosial, tengok wayang..karoke..main futsal...tup tup dapat pasangan yang anti sosial..memeruk dalam rumah 72 jam. Tapi kalau dah dapat, janganlah kecewa pulak. Apa kata kita cuba create sesuatu yang boleh ada persamaan dengan pasangan kita. Kalau dia sibuk 24 jam dengan Astro Sport, balik-balik tengok bola..Cubalah ajak dia layan How I Met Your Mother ke, CSI Miami ke, Hawaii Five-O ke, Kimora ke..kalau tak nak jugak..alih je TV Al-hijrah..biar insaf sikit..hihi

Belajar terima kelemahan pasangan. Sangat penting part ni sebab kadang-kadang saya pun terlepas laku. Jangan sesekali bandingkan si dia dengan Aaron Aziz sesiapapun. Jangan lah merendah-rendah kan kemampuan si dia. Eh, you ni dah tua pun tak pandai swimming? Malu la I dengan family I, ha tu anak jiran sebelah rumah umur 44 hari dah pandai swimming tau..No..no..no. (Ingatan untuk diri sendiri juga)

Yang indah itu hanyalah sementara kekal. Macam mana nak kekalkan keindahan hubungan? Jawapannya ialah mengamalkannya. Kalau dulu zaman bercinta kemain makan bersuap, duduk pun sampai berlaga hidung..rambut ada habuk pun kemain dikibasnya..dah kawin nanti jangan stop pulak. Kalau tak boleh maintain, sekali sekala pun jadilah.


Sentiasa bersyukur. Cuba muhasabah diri. Cuba imbau kembali nasib korang dahulu sebelum adanya dia. Bagaimana peritnya hidup korang dulu berbanding sekarang. Sentiasalah bersyukur nescaya orang yang bersyukur tidak sesekali Tuhan akan tarik rezekinya. Wallahualam..


Buatlah pilihan yang tepat dalam memilih pasangan. Ikutkan rasa binasa, ikutkan hati mati. Habis tu nak ikut apa? Ikutlah jalan Allah. Doa adalah ubat yang paling mujarab!!


Okay dah tamat dah membebel..Yang baik jadikan teladan, yang buruk jadikan sempadan!! Selamat Berhujung Minggu !!! Bai!!




3 yang mengekspresikan diri:

mardiana said...

betul ke dia mr.right k.nana? huhu..

Kemn Azmaili said...

@mardiana

huhu..hanya k Nana yang dapat merasainya.. =D

Unknown said...

nice advice :)) thnkss :D

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...