Refleksi Diri

EKPRESIKU...

Tuesday, January 11, 2011

Amalan Ibu Mengandung

Hari ini diam tak diam kandungan saya sudah berusia 32 minggu. Rasa sarat sangat dah perut ni. Tapi tak mengapa lah, demi anak yg bakal dilahirkan ini saya tetap bersemangat utk bekerja..(ye ke?)..hehe..Sekarang ni, sambil buat kerja, sambil tu la mulut saya duk mengunyah macam-macam. dan sambil-sambil tu juga saya pasangkan ayat-ayat suci Al-Quran untuk diperdengarkan kpd baby dlm perut saya ni.

Saya pasti rakan-rakan di luar sana sudah tentu banyak mengamalkan pelbagai petua / tips / amalan semasa dalam tempoh kehamilan. Saya sendiri pun banyak bertanya rakan-rakan yang berpengalaman selain daripada memperolehi sumber-sumber ini melalui bacaan di internet dan juga majalah-majalah. Hari ini saya nak berkongsi dengan rakan-rakan mengenai amalan-amalan yang saya amalkan sepanjang tempoh kehamilan ini:

a) Membaca al-Quran
Saya bersyukur sangat kerana pada peringkat awal kehamilan (8-12 minggu), saya telah berjaya khatam al-Quran. Pada ketika ini, kebetulan tempat saya bekerja mengadakan Tadarus al-Quran, inilah kesempatan yang saya ambil bagi menambahkan amalan ukhrawi di samping memberi banyak kebaikan kepada kandungan saya.

b) Memakan buah-buahan
Sudah ketahui umum, lazimnya di awal kehamilan kebanyakan ibu hamil tidak terlepas daripada "morning sickness". Saya sememangnya tidak terlepas dari simptom ini. Hilang selera makan, pening kepala, kerap muntah..semua ni adalah perkara biasa yang akan dilalui oleh ibu hamil..(bertuah la bagi yang xpernah merasainya). Untuk mengelakkan daripada perut kosong, saya sentiasa makan buah-buahan seperti mangga, oren, betik, jambu, prunes, kurma, kismis. Jangan sesekali makan buah-buahan yang tajam, nenas yang utamanya!!

c) Minum air buah
Sehingga ke hari ini, saya memang mengamalkan minum air buah. Memandangkan saya ni memang tak boleh 'blah' dengan segala yg berkaitan dengan susu ni, so inilah alternatif yg plg baik utk saya dan baby. Usually my husband akan belikan air Ribena, takpun air yogurt buah tu..Pagi time breakfast saya akan beli air Twister Apple. Jangan sesekali minum minuman yang berkafein ye!! (Saya mmg bukan penggila kafein, so mmg tak menjadi masalah pd saya utk menjauhkannya..)

d) Anmum Materna (perisa coklat)
Syukur sangat bila anmum materna ada perisa coklat!!!(Saya adalah penggila coklat hokehh)..So, saya start minum anmum ni masa kandungan dah pun 6 bulan..Sampai sekarang, saya mmg boleh 'blah' dgn anmum ni..seyesli mmg xrasa sangat ke'tepung'an susu ni..hehe

e) Membaca buku-buku berbentuk motivasi, kekeluargaan dan persediaan menyambut kelahiran
A thousand of thanks to my husband sebab sudi melanggan buku utk saya (Mama & Baby). Ada juga yang saya beli sendiri. Sekarang ni, banyak buku-buku yang menarik ada di pasaran. Antaranya buku Amalan Ibu Mengandung oleh Ustazah Siti Nor Baayah. Best sangat sebab illustrasi dan persembahan buku tu yg buat saya tak boring nak baca buku tu hari-hari. Thanks to Kakzu (officemate) sbb perkenalkan buku ni pada saya. Ada satu lagi buku yg saya beli mengenai mukjizat 25 Nabi dan Rasul. Tiap malam sebelum tidur saya akan baca buku ni sbb mmg dari dulu lagi saya niat nak bacakan kisah para nabi utk baby saya nanti. Tapi tak salah rasanya kalau saya mulakan dari dlm perut kan??


Kalau ikutkan memang banyak sangat amalan yg boleh kita pratikkan ketika mengandung ni. Saya buat mana yang termampu dan dirasakan rasional utk saya dan baby..Yelakan, duduk jauh dari mak ayah ni mmg beri cabaran juga pd saya utk lalui saat-saat sukar dalam tempoh kehamilan ni. Semuanya kena survive sendiri. Apepun, saya sentiasa berdoa agr kandungan saya sihat, selamat dan sempurna. Insyaallah..


~end~

4 yang mengekspresikan diri:

Anonymous said...

Alhamdulillah..teruskanlah dengan amalan2 ni..boleh juga amalkan surah yusuf dan surah Maryam..cuma kalo minum Anmum ada risiko baby obes..menurut adik yg bekerja sbg Dr..patient2 die yang bersalin baby yg agak besar kebanyakannya minum susu ni..Wallahualam..moga selamat bersalin nanti..

Kemn Azmaili said...

Terima kasih di ats perkongsian maklumat.surah yusuf dan maryam turut menjadi amalan semasa kehamilan ini.

Memandangkan saiz kandungan saya agk kecil,doktor mmg menggalakkan saya minum anmum dan smmgnya bertujuan untuk tumbesaran bayi dlm kandungan.

Insyaallah.amin

ida.quinn said...

Kalo baru hamil 8-9 mgu, xpe x minum ribena?

ida.quinn said...

Kalo baru hamil 8-9 mgu, xpe x minum ribena?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...