Refleksi Diri

EKPRESIKU...

Friday, October 14, 2011

Bestfriend perlu SEKEPALA!!!

TEMAN KETAWA TEMAN MENANGIS!
Bestfriend adalah kawan baik. Kawan baik adalah bestfriend. Kebiasaanya, bestfriend ini adalah sinonim dengan seorang kawan yang paling rapat dengan kita. Pandangan saya, bestfriend tak semestinya seorang. Sesiapa sahaja yang mempunyai personaliti, sikap, minat yang lebih kurang sama, dan dalam masa yang sama saling berkongsi masalah dengan kita. Orang kata, kawan ketawa senang nak cari, kawan menangis itulah bestfriend.

TEMAN BERKONGSI MASALAH
Mungkin anda yang diluar sana tidak pernah mempunyai bestfriend, dan merasakan bestfriend tidak lah begitu penting dalam hidup anda. Tetapi lain pula seperti saya. Saya menganggap bestfriend sangat penting dalam kehidupan saya kerana bermacam-macam perkara yang boleh saya kongsikan bersama mereka terutamanya perkara-perkara yang dirasakan tidak patut diceritakan kepada keluarga.hehe..

TEMAN SEKEPALA!
Bestfriend mestilah seorang yang sekepalahotak dengan kita, opkos. Kalau tak sekepala, memang tak boleh belah nak jadi bestfriend. Yang paling penting, bestfriend ini adalah orang yang paling kita percaya. Kita percaya bahawa setiap satu rahsia yang kita share dengan dia, tidak mungkin akan dia ceritakan pada orang lain. Biasanya bestfriend akan back up baik punyo kalau kita dikecam. Silap-silap bestfriend pun akan dikecam! hehe

MINAT YANG SAMA
Bestfriend biasanya mesti mempunyai minat yang sama macam kita. Kalau kita suka aksesori, bestfriend pun mesti suka jugak. Pastu kalau shopping aksesori tak hengat dunia. Mesti nak beli sama, kalau lain pun mesti tang kaler. Kalau bestfriend suka pink, saya suka biru. Kalau saya suka biru, bestfriend suka hijau. Kalau bestfriend suka semua kaler, saya memang tak bagi dia suka kaler biru. hehe...

MACAM CERMIN
Bestfriend umpama cermin. Dulu masa zaman sekolah dulu-dulu, orang kata, "orang akan tau perangai kita dengan melihat melalui siapa kawan kita". Kalau bestfriend kita seorang yang positive thinker, maka positif la kita. Kalau sebaliknya, terbalik la kita jua..hehe

Ambuih, entri Jumaat selalu mukadimah nya panjang bebenau sebab mood happy nak menempuh weekend bersama budak bertuah dan si daddy nya. Mari nak share berapa ramai bestfriend saya sepanjang saya hidup di muka bumi ini.

************

ZAMAN SEKOLAH RENDAH
Saya ada 3 orang kawan rapat yang sampai sekarang masih melekat difikiran saya. Tetapi dalam 3 itu tentulah seorangnya bestfriend saya. Namanya Farah Azura. Sebab apa, sebab kalau kena stayback saya akan tumpang rumah dia makan nasi dengan ikan goreng mak dia masak pastu keluar naik beskal pusing-pusing kampung Permatang Badak dengan beskal Lerun abah saya hadiahkan.hihi....Kalau saya tak ke rumah Farah, saya akan tumpang rumah Sharida dan kadang-kadang rumah Saliana...Oh! rindu sungguh momentos itu!!

ZAMAN SEKOLAH MENENGAH
Ok. Ni payah sikit nak explain sebab masuk je sekolah menegah, kemain banyak sekolah aku pindah. Mula-mula masuk Panglima Perang Kedengkang (ni aku tambah je), pastu dapat sekolah asrama kat Seri Pekan, lepas tu sebab gaduh ngan cikgu bahasa Inggeris aku pindah Teknik Muadzam campur baur sebab jeles ngan Along ngan Angah selalu dapat sekolah sama. So, dek kerana nok jugok sekolah sama ngan diorang, itu yang degil sibuk nak pindah kat sekolah teknik, padahal Along dan Angah dah habis sekolah dah time aku masuk sekolah tu..hehe..Natijahnya, hamekawwww..punah ranah kehidupan duk sekolah teknik. Hampagas satu habuk pun tak belajar, sibuk duk main netball manjang sampai lagi 2 minggu nak SPM pun aku sibuk terkinja-kinja melompat. Banyak citer kat sekolah teknik yang sampai sekarang aku rasa aku tak leh lupa..takleh nak citer panjang sebab entri hari ni kan pasal bestfriend, bukan pasal sekolah pungg...Padan muka aku result hancuss nachoss, tak dapat matrik so aku bina azam baru untuk melangkah ke STPM di SMART, Kuantan.

Sebab citer sekolah menengah ni panjang, so kena ada 2 perenggan..hehe..Okay, ini baru boleh cerita pasal bestfriend. Sebab Farah pun sekolah Panglima Perang, so opkos lah dia lah bestfriend ku. Farah ni memang budak baik kemain, tak macam aku, dahla degil, suka melawan. Tapi kami ada minat yang sama iaitu minat duk sebelah menyebelah dalam kelas..hehe..Bila masuk ke Seri Pekan, saya berkawan dengan 3 orang orang budak genius minius kemain (aku je yang benak). Walaupun depa ni genius tapi kepalahotak depa tetap gila-gila tapi lagi akulah yang paling kemain degil, suka melawan, suka buat benda tahpape sampai tetibe kena sanding kat dewan makan yang membuatkan sampai sekarang aku tertanya-tanya sapekah dalang di sebalik rahsia tukar-tukar baju tu.hahah.. Mereka bertiga adalah Azimah, Aisyah Hanum dan Siti Nurhuda. Tapi kalau nak buat benda mengarut kami tak galakkan Huda ni join sebab dia ni memang tulus mulus orangnya. TAPI TETAP SEKEPALA!

Maafkan saya sebab terpaksa tambah perenggan lagi...hihi..Bila dah pindah ke Teknik Muadzam, memula geng sekepala kemain ramai laweyh..standard budak teknik la, mesti nak kena ada geng. Malas nak citer panjang pasal teknik ni nanti kemain panjang entri ni melalut tah kemana..So, saya ada Shasha, Hanim, Bai, Nis sebagai penutup ceritera di sekolah teknik ni. Dan the most bestfriend ever n ever is my dear gorjes maksu a.k.a Shasha. Yang lain pun my bestfriends tapi she is the most person yang selalu saya kongsikan masalah saya, dan dia juga sanggup bertahan dengan pelbagai tohmahan yang dilemparkan kepada saya dek kerana fitnah yang mengarut tahpape. Bila saya sedih dia ada, bila saya sakit dia ada, bila saya happy dia ada, bila saya ketawa dia ada., bila saya tunang dia ada, bila saya sanding pun dia ada. Pendek kata, DIA SENTIASA ADA BERSAMA SAYA. Oh miss u maksooo!!! =D

Ok perenggan lagi, sowyy..hihi..masuk Form 6 di SMART saya ada 2 orang kawan. Ada Eniey dan Effa. Paling paling rapat kongsi cerita menangis bagai ni adalah Effa. Effa ni dulu sama sekolah teknik ngan saya, tapi dulu kitorang tak baik sangat sebab kelas pun tak sama. Effa ni baik orangnya, eh pendek kata bestfriend saya biasanya memang lagi baik pada saya..hehehe..Kitorang suka buat nota kecik banyak-banyak untuk ulangkaji. Banyak semangat positif saya dapat dari Effa sebab dia memang seorang kawan yang tersangatlah humble, pendiam tapi ditekankan lagi DIA TETAP SEKEPALA.

ZAMAN UNIVERSITI
Time kat uni pun sama jugak..Awal-awal kita akan dapat ramai kawan sekepala, tapi lama-kelamaan tinggal 4 5 kerat je kawan menangis. Kawan ketawa, kawan time senang memang ramai. Tapi payah kemain nak jumpa teman ketawa dan nangis. Saya bertuah sebab saya duduk sebilik dengan roomate setahun tua daripada saya iaitu Kak Nana. Kak Nana pun baik  dan matang sangat orangnya bertambah pula dia ni seorang yang sangat gemar membaca surat khabar..general knowledge jangan nak berangan la lawan dia. Dialah tempat saya berkongsi sedih dan tawa sebab dia seorang yang sangat good listener. Entah berapa puloh kali saya citer benda yang sama, dia tetap setia mendengarnya..Bila dah pindah kolej kediaman, bertukar pulak teman sebilik dengan cik Dida..kadang-kadang cik Awin sudi datang melawat kami disitu dengan dihidangkan dengan pelbagai gosip-gosip liar yang terhangat dipasaran ketika itu..hihi..Tiba di kuliah pula, saya ditemani oleh Sannah, bestfriend yang juga sentiasa berada disisi saya di kala saya sakit, saya sedih, saya nangis, juga dikala gembira. Sesungguhnya tidak dapat saya balas budi baik dia menjaga saya ketika saya terlantar sakit dahulu. MEREKA SEMUA MEMANG SEKEPALA!!

BERUMAHTANGGA
Bila dah kahwin, suami lah bestfriend saya. Dia lah tempat saya mengadu SEGALA-GALANYA. Luar dalam kain tak yah malu nak cerita sebab dia suami saya. Kami berkongsi minat yang sama iaitu, suka menontong wayang, karaoke, dan pergi massage di SPA. Kami juga berkongsi cekedis kegemaran yang sama iaitu Cheezels dan chocolate bar Cadbury Blackforest. Apa yang penting, walaupun dia jauh usianya dari saya DIA TETAP SEKEPALA!!



2 yang mengekspresikan diri:

mardiana said...

sekepalahotak hahaha.
tiba-tiba rasa nak menitik air mata. T.T

Kemn Azmaili said...

@mardiana

hehehe..rindu kat Naananaaaaaa...huhu

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...